Uživatel nepřihlášen | Přihlásit se | Zaregistrovat se
Pátek 15.12.2017 7:32
Akcie.cz»Zpravodajství»Komentáře a doporučení»Navýšení státní dotace Českým drahám a jejich kontrola

Zpravodajství

Navýšení státní dotace Českým drahám a jejich kontrola

20.04.2007 11:24:00 | Cyrrus

České dráhy získají letos od státu na provozování vlaků více peněz. Celkově železniční společnost získá o jednu miliardu více než loni a smlouva o závazku veřejné služby jim přinese 3,3 miliardy korun. Zhruba miliardové navýšení dotace je v souladu s předpoklady, které se objevily již na počátku tohoto roku. Stát si od vyšší dotace slibuje také vyšší kvalitu cestování. Sankční ustanovení za neplnění kvalitativních požadavků byla obsažena již v předchozí smlouvě, nyní se mají ještě zpřísnit a rozšířit. Otázkou je, zda šest úředníků ministerstva, kteří mají plnění požadavků kontrolovat, je počet odpovídající navýšení výdajů napjatého státního rozpočtu o celou miliardu korun. Vzhledem k dalším pracovním povinnostem těchto lidí je nejasný i rozsah a četnost jimi prováděných kontrol. Také výše pokuty, kterou mohou udělit je pro společnost velikosti Českých drah spíše symbolická, několik desítek tisíc korun tuto firmu rozhodně citelně nezasáhne, což ale patrně není ani jejím smyslem.

Mají-li ale pokuty spíše jen upozornit na nedostatky, než trestat společnost s tak letitým vozovým parkem, svůj účel zřejmě splní. Pokud nebudou kontroloři jezdit pouze Pendolinem mezi Prahou a Ostravou, najdou problémů více než dost. Bylo by spíše náhodou, kdyby se nenašel nedostatek ve sledovaných kritériích, kterými má být teplota vzduchu, čistota toalet, tekoucí voda, zajištění dveří proti pojištění či dostatek vagonů. Minimálně oné čistotě by kontroly, budou-li prováděny dostatečně často, mohly napomoci, stejně jako zajištění přípojů a omezení zpoždění vlaků. Zásadní nedostatky v komfortu cestování vyřeší spíše až nákup nových vozů, ke kterému by mělo dojít také díky možnému zisku až 6,8 miliardy korun z evropských fondů, které by mohla Česká republika získat v letech 2007 až 2013. Největší část z této sumy by logicky plynula největšímu železničnímu dopravci, kterým jsou České dráhy. Průměrný věk jejich vozů na regionálních tratích je 25 let, obnova je tak již nezbytnou nutností. Také větší zapojení státu do nákupu nových vozidel by bylo zřejmě přínosnější než kontrola těch starých, jež současné požadavky na kvalitu cestování mohou splňovat jen těžko.

Autor: Karel Potměšil

Poslední zprávy

Právě diskutujete


Zajímavé vzestupy

VGP1 480,00+1,79
KOMB911,30+1,26
BABKOFOL419,00+0,92
CEZ498,10+0,77
VIG639,20+0,50

Zajímavé poklesy

PEN8,74-2,02
TOMA1 225,00-2,00
CETV99,95-1,82
PEGAS825,50-0,96
UNIPE376,60-0,11

Kurzovní lístek

EURdolu25,685-0,13
HUFdolu8,178-0,23
JPYnahoru19,254+0,18
PLNnahoru6,083+0,04
USDnahoru21,682+0,81

demo-e-broker

Indexy

Pro úplné zobrazení je nutné mít nainstalován Flash Player, dostupný např. zde.

Flash | Obrázek

PXnahoru+0,521 065,4214.12.17
RMnahoru+0,241 347,9014.12.17
DJIAdolu-0,3124 508,6614.12.17
NASDAQdolu-0,286 856,5315.12.17
SP500dolu-0,412 652,0114.12.17
DAXdolu-0,4413 068,0814.12.17
WIG20nahoru+1,262 434,6114.12.17


Odborné články

Ekonomika ČT24.cz