Uživatel nepřihlášen | Přihlásit se | Zaregistrovat se
Sobota 26.5.2018 14:32
Akcie.cz»Zpravodajství»Komentáře a doporučení»Privatizace v ČR - Letiště Praha za 62,5 mld. Kč v nynějších...

Zpravodajství

Privatizace v ČR - Letiště Praha za 62,5 mld. Kč v nynějších cenách a pololetní v

13.09.2007 11:40:25 | Cyrrus

Vláda včera udělala další krok vstříc privatizacím státního majetku - český kabinet schválil návrh ministerstva

dopravy, že státní podnik Letiště Praha do osmi měsíců přemění na akciovou společnost. Přeměna se uskuteční ve dvou

krocích - vznik malé akciovky pod křídly státu a v druhém kroku vyvedení majetku na tuto akciovou společnost. Konečně

tedy dobré zprávy - to nejlepší podle mého názoru zastává postupné přeřazení ze směru dlouhodobý pronájem ku prodeji a

to buď strategickému vlastníkovi resp. přes kapitálové trhy. Nemá smysl opakovat kde všude proběhl dlouhodobý pronájem

a jak si vedou letiště při prodejích přes burzy, stejně jako od analytika kapitálových trhů nejspíše neuslyšíte návrh

na prodej fungujícího podniku do rukou strategických partnerů.

Z pohledu Letiště Praha i státu je dlouhodobý pronájem zbytečně problematický - hospodaření všech letišť totiž vypadá

jako pila - poptávka po službách letišť roste lineárně (růst HDP = vyšší počet business cestujících + cargo přesuny,

turistika), náklady jsou skokovité - jednou za čas je prostě nutné postavit nové prsty, nový terminál, novou

rozjezdovou dráhu atd. U pronájmu vidím dost velký problém právě v tom, že by veškerá investiční činnost firmy byla

podřízena době plánovaného ukončení pronájmu, čili, že by letiště bylo na konci období využito na 100% a přitom by se

nestavěly další rozvojové prvky.

A stát by měl zkoumat nejen aktuální výnosnost - přece jen naše státní hospodaření na tom není úplně kriticky, ale měl

by studovat výnosy plynoucí v čase. Ideální možností je dle mého názoru prodej cca. 30% společnosti přes kapitálové

trhy v roce 2008. V prvních létech by stát vlastnící 70% akcií firmy vstupem na burzu sice ztratil autonomii, bude

muset podávat každý čtvrtrok podrobná hlášení o svém hospodaření investorům, pořádat Valné hromady atd., ale tím pádem

bude firma lépe kontrolována zvenku (investoři ocení každý krok managementu v cenách akcií). Navíc u takto ziskové

společnosti se dají očekávat dividendy např. na úrovni 20-30% čistého zisku (Flughafem má jen 3,1%!), tyto dividendy

jsou zatím v ČR zdaňovány, což přináší další příjmy státu atd. Toto jsou všechno faktory, které musí postihnout analýza

dopadu privatizace.

Jaká bude cena?

Aktuální cena, jejichž konsensus se pohybuje v okolí 70 miliard korun pochopitelně počítá i budoucími výnosy. Pokusil

jsem se provést rychlé zjednodušené srovnání aktuální ceny s konkurenčním Flughafen Wien AG, která je obchodována na

vídeňské burze a má obdobné tempo přílivu nových cestujících a operuje na stejném středoevropském trhu. Srovnání je na

bázi letošních výsledků se započtením 1,19 miliard mimořádného dodanění za rok 2005. Zkoumal jsem ukazatele P/E, P/BV,

P/Sales, P/EBITDA, P/NET a P/passanger. Při nepřiložení vah důležitost jsem získal sumatické číslo 62,5 miliardy Kč

(40,7 + 76,3 + 136,5 + 35,8 + 56,4 + 29,1) za celou společnost Letiště Praha v cenách 2006. Za předpokladu privatizace

v roce 2008 a tempa růstu přepravených cestujících mezi 5-8% ročně a ocenění na bázi budoucích diskontovaných CF se

můžeme dostat i výrazně nad 70 miliard korun.

Další kapitola - ČSA a její výsledky

Zároveň dnes oznámila své pololetní výsledky společnost ČSA, zejména netrpělivě se čekalo, zda se podařilo výrazněji

zvednout počet přepravených cestujících v letních měsících, které jsou stěžejní pro hospodaření společnosti. Výsledky

jsou uspokojivé jen z poloviny - při přepočtu chybějících letadel (pronájem Air India aj.) a změny kurzů se zvýšily

nejsledovanější ukazatele, výnos z přepravy cestujících, jejich počty i provozní výsledek. Bohužel investorská

veřejnost se přepočtem kurzů zabývat nebude a počty cestujících pronajatých letadel je také nezajímají (zisk z pronájmu

se ve výsledcích objeví v jiných položkách). Takže reálně se

zvýšil výnos z přepravy cestujících na 8,47 mld.Kč, pozitivní je zejména razantní růst charterové přepravy (+9,3%

y/y). Náklady se daří držet na uzdě, resp. snižovat (-1,1% y/y). Celková ztráta pak činí 175 milionů korun. Červencové

ukazatele, které nejsou předmětem těchto výsledků, ukazují solidní nárůst a vypadá to, že by ČSA letos měly opravdu

skončit v zisku. Společnost svou hlavní činnost "ořezává" o nepotřebné divize (catering, cargo terminál), ale nyní

vystrkuje i rozvojové zoubky - nakupuje nové stroje a zejména zachová dálkovou flotilu. Zda je to dobře ukáže až čas,

ale musím se přiznat - domníval jsme se, že tento riskantní a dlouhodobý krok management nepodstoupí.

Letecké přepravě se však nyní celosvětově daří a tak jen doufejme, že nepřijde další doba temna jako v počátku tohoto

tisíciletí (11.září, SARS, ptačí chřipka atd.)a že se ČSA na růstu bude podílet alespoň lineárně a ne degresivně jako

je tomu nyní.

Autor: Jan Procházka

Poslední zprávy

Právě diskutujete

Škola investování

29.05.2018Hradec Králové
30.05.2018Mladá Boleslav
30.05.2018Ostrava
04.06.2018Plzeň
06.06.2018Praha


Zajímavé vzestupy

PEN7,80+5,41
GECBA77,25+1,25
HEIA2 271,00+1,02
FOREG201,00+1,01
DBK272,00+0,85

Zajímavé poklesy

WIE584,50-17,44
ERBAG936,00-3,51
JUVE16,11-2,60
TOMA1 210,00-2,42
CEZ555,00-1,94

Kurzovní lístek

EURnahoru25,765+0,17
HUFnahoru8,055+0,35
JPYdolu20,177-0,40
PLNnahoru5,979+0,33
USDdolu22,070-0,26

demo-e-broker

Indexy

Pro úplné zobrazení je nutné mít nainstalován Flash Player, dostupný např. zde.

Flash | Obrázek

PXdolu-1,441 087,5025.05.18
RMdolu-1,311 432,3725.05.18
DJIAdolu-0,2424 753,0925.05.18
NASDAQnahoru+0,137 433,8525.05.18
SP500dolu-0,242 721,3325.05.18
DAXnahoru+0,6512 938,0125.05.18
WIG20dolu-0,592 461,2129.12.17


Odborné články

Ekonomika ČT24.cz