Uživatel nepřihlášen | Přihlásit se | Zaregistrovat se
Čtvrtek 14.12.2017 20:13
Akcie.cz»Zpravodajství»Komentáře a doporučení»Prodej Alitalie opět zamotán jako vánočka

Zpravodajství

Prodej Alitalie opět zamotán jako vánočka

18.12.2007 10:37:49 | Cyrrus

Prodej státního 49,9% podílu v národním leteckém dopravci Alitalia se stále více komplikuje. Podle ranního vydání

italského tisku,totiž nepadne rozhodnutí ani dnes. Soutěž se stále vyvíjí a nyní je ve fázi, kde z téměř nulového zájmu

vzešly dvě konkurenční nabídky - skupina Air France-KLM a Air One vydatně podporovaná místní bankou Intesa Sanpaolo.

Jejich prvotní cenové nabídky však byly pro kapitálové trhy šokující - Francouzi nabídli jeden eurocent, Air One pak 35

eurocentů za jednu akcii, a to i přesto, že se akcie společnosti ještě ve čtvrtek obchodovaly za 0,9 euro.

Co se honí v hlavách italských politiků zatím není nikomu jasné, ale klidně nepochybně nespí nikdo - Alitalia má totiž

před sebou maximálně rok samostatného života a každé malé italské dítě ví, že potřebuje silnou nevěstu, což ve

spolupráci se silou místních odborů s téměř permanentní stávkovou pohotovostí vytvoří výsledek, že žádný z aktuálních

zájemců nechce nabízet prémii za majoritu, právě naopak. Na druhou stranu včera vydaly obě firmy informace, které

jejich nabídky staví do jiného světla - Air France hodlá investovat 750 milionů eur a nepropustí více než 1 500 lidí,

zatímco Air One oznámil investice ve výši 1 miliardy eur a budoucí nákup letadel za 4,3 miliardy eur, ale propustí 2

000 lidí. Zdá se Vám to zamotané? Podle mého názoru je ekonomický vítěz jednoznačný - Air France-KLM! Jeho rival mluví

o vysokých investicích a otevírání nových linek směrem do Asie. Tohle má vykonat společnost jejíž nejsilnější stránkou

je linka z Říma do Milána? Výrazně pochybuji. Stávkující piloti v Pekingu budou navíc mnohem dražší než ti zůstávající

na domovských letištích v Itálii. Mimochodem během posledního čtvrtletí stály firmu stávky 32 milionů eur jen na

ztracených tržbách ze zrušených letů. Italská finanční krev jen zakryje negativa a pojede ve vyjetých kolejích = směrem

ke zkáze. Air France sice nabízí méně, ale její hlavní přidanou hodnotou je know -how. Není náhodou, že je tato

společnost největší na světě dle příjmů, a i když její akcie již přes půl roku výrazně ztrácejí hodnotu, provozní

výsledky hospodaření jsou stále dostatečně silné pro akvizice. Ovšem samotné ohodnocení firmy Air France -KLM

kapitálovými trhy na úrovni 80% účetní hodnoty také něco znamená. Air France totiž za Alitalii nabízí (po započtení

investic) podobnou částku (cca. P/BV 0,84) a ne nynější burzovních P/BV 1,10. Ano, kupují společnost jen za necelou

cenu jejího majetku, ale může se někdo opravdu divit v sociálně orientované Itálii, nepříliš tvrdě bojující s

přezaměstnaností.

Konsolidace sektoru

Na jaře se chystá pro celé letectví přelom - zákon o otevřeném nebi - ten umožní létat přes Atlantik z kteréhokoliv

letiště a jakékoliv certifikované firmě. Sektor se na tuto změnu již nyní snaží připravit. Takže po letech růstu si

silnější subjekty dláždí cestu nákupy a to nejen firem v dobré kondici či levných aerolinek, ale zejména leteckých

společností, které mají základnu na strategických letištích. U zámořských letů je to vidět např. na akvizici Lufthansy

a JetBlue, která sice nemá Němcům moc co nabídnout v letectví, ale má základnu na letišti JFK v New Yorku. Navíc nůžky

mezi úspěšnými nízkonákladovými aeroliniemi a tradičními dopravci jsou také stále užší, takže i zde je prostor pro

nákupy.

A co z toho plyne pro ČSA?

I když management ČSA tvrdí, že je firma již plně stabilizovaná, já tento fakt očekávám až nejdříve v druhé polovině

roku 2008. Mezi spekulativními zájemci pro očekávanou privatizaci jsou podle médii všichni členové Sky teamu, což je v

celku logické, ale právě díky konsolidaci sektoru, díky faktu, že Sky team létá na jedna letiště, tak ani zde nemůžeme

čekat na nějakou výraznou prémii nad oceněním ČSA za majoritní podíl. Právě proto se domnívám,že pokud se společnosti

povede i rok 2008, měla by s 20-30% vstoupit na pražskou burzu ve formě IPO a podle zájmů investorů zvolit další

strategii. Pokud nedostane letectví další tvrdý direkt jako tomu bylo v roce 2001, tak hodnota firmy rozhodně nebude

klesat. Bohužel prodejům přes kapitálové trhy v České republice již opět zvoní hrana (dle publikovaných informací z MF

v otázce prodeje Letiště Praha), a děsí mě i fakt, že to nejspíše vzdal i šéf pražské burzy Petr Koblic (v rozhovoru

pro ekonomický deník E15).

Jan Procházka

Autor: Jan Procházka

Poslední zprávy

Právě diskutujete


Zajímavé vzestupy

VGP1 480,00+1,79
KOMB911,30+1,26
BABKOFOL419,00+0,92
CEZ498,10+0,77
VIG639,20+0,50

Zajímavé poklesy

PEN8,74-2,02
TOMA1 225,00-2,00
CETV99,95-1,82
PEGAS825,50-0,96
UNIPE376,60-0,11

Kurzovní lístek

EURdolu25,685-0,13
HUFdolu8,178-0,23
JPYnahoru19,254+0,18
PLNnahoru6,083+0,04
USDnahoru21,682+0,81

demo-e-broker

Indexy

Pro úplné zobrazení je nutné mít nainstalován Flash Player, dostupný např. zde.

Flash | Obrázek

PXnahoru+0,521 065,4216:25:31
RMnahoru+0,241 347,9016:59:19
DJIAdolu-0,0724 568,6319:52:44
NASDAQdolu-0,036 873,8019:52:58
SP500dolu-0,132 659,3919:52:47
DAXdolu-0,4413 068,0817:35:30
WIG20nahoru+1,262 434,6117:00:16


Odborné články

Ekonomika ČT24.cz