Uživatel nepřihlášen | Přihlásit se | Zaregistrovat se
Neděle 17.12.2017 17:19
Akcie.cz»Zpravodajství»Komentáře a doporučení»MiFID: rozehraná šachová partie Evropské Komise s nejistým...

Zpravodajství

MiFID: rozehraná šachová partie Evropské Komise s nejistým výsledkem

07.01.2008 10:53:18 | Cyrrus

V současném prostředí hypotéční krize a zvýšené volatility finančních trhů vstupuje do regulace finančních

služeb nová směrnice Evropské Komise o trzích finančních nástrojů (MiFID), která je nástrojem k vytvoření jednotného

evropského trhu finančních služeb v Evropě. Z tohoto úhlu pohledu je podstatná otázka, zda-li tento nový druh

regulace vhodně nastaven, tak aby zmírnil dopady současných problému na finančních trzích. Vzniklá regulace ve své

podstatě mění podmínky fungování a dohledu nad finančními institucemi. Novým trendem právě v reakci na současné

problémy s hypoteční krizí v USA, která se postupně rozlévá do globální ekonomiky je zpřísňování podmínek regulace

finančních institucí. Příkladem jsou i další snahy například v podobě zpřísnění podmínek kapitálové přiměřenosti dle

jednotlivých finančních institucí v podobě pravidel Basel II a Solvency II. Záměrem MiFIDu je v konečném důsledku

odklon od tradičních monopolů národních burz směrem k systémům mimoburzovního obchodování, tedy přesně opačný směr,

než jakým se odehrávají změny například v USA, kde dochází k větší konsolidaci velkých burz. Testem každé regulace je

pochopitelně dopad na zákazníka a ceny jemu poskytovaných investičních služeb a jejich kvality, kdy v případě MiFIDu

je nutné si položit otázku, kdo z této regulace bude v konečném důsledku nejvíce profitovat. Jinými slovy které

skupiny zákazníku a které lobbyistické skupiny a instituce na této regulaci vydělají a kdo naopak ztratí současné

pozice.

MiFID zásadním způsobem mění územní působnost národních monopolů pro obchodování finančních nástrojů, jedná se

především o klasické národní burzy cenných papírů a otevírá prostor pro rozvoj mezinárodních elektronických systémů

obchodování a možností obchodů mezi investičními bankami. Z tohoto úhlu pohledu je zamýšlenou změnou snížení poplatků

a zvýšení možností přístupu (zvýšení všeobecné likvidity, otázkou ovšem je jestli se likvidita pouze nepřesměruje

jinými kanály bez jejího celkového zvýšení) na národní finanční trhy právě prostřednictvím rozbourání národních

monopolů a zabudovaného pravidla nejlepšího přístupu pro klienty, především pak z hlediska poplatků. S ohledem na

fakt, že MiFID stanovuje nové a přísnější požadavky týkající se organizace obchodní činnosti ve společnostech

podléhajících regulaci, zejména pak v oblasti dodržování zákonných požadavků, interního auditu, řízení rizik (jinými

slovy zvýšení byrokratické náročnosti zpracování) je hlavním protiargumentem proti MiFIDu z pohledu bank nárůst

nákladů na organizaci. Ovšem v dlouhodobějším horizontu, nad rámec počátečních vyšších nákladů, můžou mít tyto změny

pozitivní i negativní dopad podle typu subjektu kterých se změny budou týkat. Nejvíce se zvýšení nákladů dotkne

menších subjektů působících na finančních trzích, naopak velké mezinárodní banky budou nejlépe profitovat z efektů

synergie a možností mezinárodního propojení jednotlivých národních finančních trhů a možností provádět a ohlašovat

obchody jinak než prostřednictvím národních burz.

Ovšem pozitivní přínos pro zákazníky nemůže být redukován na otázku harmonizace (unifikace) poskytování kvality

zákaznických služeb, jinými slovy vážení přínosů z lepších a kvalitnějších služeb oproti nákladům na větší

byrokratizaci celého procesu. Podstatným efektem společných pravidel je i menší možnost inovací ve finančním systému

a jejich vzájemné "soupeření", respektive prosazování se kvalitnějších variant. Příkladem může být existence

rozdílných intenzit regulace v Evropě v podobě například reformy regulace finančních trhů v Londýně před dvěma

dekádami známá jako "Big Bang", jejímž zapříčiněním se Londýn stal během zmíněné periody jedním z největších

finančních center světa. Naproti tomu příkladu lze postavit existenci prakticky téměř uzavřených národních monopolů

lokálních burz v Polsku, Maďarsku nebo v České republice. Bez možnosti volnějšího průběhu rozvoje finančních inovací

a i možnostem změny (pozitivní i negativní) v regulatorních rámcích jednotlivých zemí bude proces prosazování se

těchto změn redukován na jednotnou harmonizovanou variantu v rámci které se navíc mohou prosazovat motivy pro její

zneužívání (oportunismus motivovaný ziskovými příležitostmi) s možnými pozitivními i negativními dopady pro zákazníky

a jednotlivé zájmové skupiny.

Při vytváření MiFIDu pochopitelně šlo mimo jiné také o reflexi změn probíhajících ve finančních trzích, zejména pak

finančních inovací a nutnosti jejich regulace. Vývoj ve finančních institucích je v posledních desetiletích

charakterizován jednak nárůstem počtu transakcí, tak i vývojem finančních instrumentů, které umožnily snadnější

poskytování úvěrů v ekonomikách. Příkladem může být rozvoj syndikovaného úvěrování ze strany bank a dalších forem

finančních inovací typu sekuritizace aktiv. Podobný vývoj se odehrává i v oblasti poskytování služeb finančních

transakcí, kdy dochází k rozvoji mimoburzovních transakcí z nákladových i z důvodů rychlostí prováděných transakcí.

Novým elektronickým systémům obchodování právě MiFID zanechává největší možnosti rozvoje. Nicméně největší podíl

mimoburzovních obchodů se odehrává mezi velkými bankami a jejich klienty, kdy motivem pro tento stav jsou poplatky a

možnosti anonymity transakcí. Příkladem může být vlastní elektronický obchodní systém velkých bank pod názvem

Turquoise. Pochopitelně možnosti rozvoje těchto forem finančních institucí závisí na ochotě zejména velkých bank

profinancovat počáteční obrovské transakční náklady. Naproti těmto snahám stojí pokračující konsolidace národních

burz cenných papírů (příkladem může být převzetí Euronextu burzou NYSE), motivem je pochopitelně konkurenční boj mezi

tradičními burzami a ostatními mimoburzovními systémy. Tradiční burzy cenných papírů stojí před největšími změnami,

bez ohledu na konečný pozitivní či negativní dopad na zákazníky, ve své historii.

Největší nebezpečí MiFIDu lze spatřovat v neschopnosti flexibilně reagovat na vzniklé změny (inovace) ve finančních

institucích. Větší transparentnost může, ale na druhou stranu také nemusí, znamenat konečné pozitivní efekty pro

zákazníky. A právě harmonizace (unifikace) regulatorního rámce nemusí a s největší pravděpodobností také naznamená

apriori nejlepší možnou cestu, jak se vypořádat s dynamickými změnami ve vývoji finančních institucí. Regulace a

vývoj finančních institucí jsou ve vzájemném vztahu, nejenže regulace musí reagovat na změny ve finančních

institucích, ale také finanční instituce na druhou stranu (zejména zájmové skupiny) vstupují do procesu jejího

utváření. Z tohoto úhlu pohledu i slabá konkurence jednotlivých regulatorních rámců finanční trhů může lépe reagovat

na vzniklé podmínky dynamických změn ve vývoji finančních institucí, než všeobecná unifikace podmínek. Jinak řečeno

unifikace sice představuje jasnější a průhlednější formu regulace, ale na druhou stranu komplexnost současných

finančních trhů, jejich rozvoj, ale i problémy se kterými se v současné době potýkají vyžadují nikoli unifikovaný

přístup, ale přístup založený na konkurenci jednotlivých systémů regulace (národní regulace jednotlivých zemí), tak

aby byla vždy zachována možnost rozpoznání jiného "lepšího" řešení pro koncového zákazníka.

Autor: Jan Lojda

Poslední zprávy

Právě diskutujete


Zajímavé vzestupy

TOMA1 255,00+2,45
VIG650,00+1,69
VGP1 499,00+1,28
STOCK80,60+1,00
PRSLU2 420,00+0,58

Zajímavé poklesy

FOREG175,40-2,50
CETV97,95-2,00
KOMB900,00-1,24
TELEC272,90-1,12
TABAK16 400,00-0,95

Kurzovní lístek

EURnahoru25,680+0,01
HUFdolu8,193-0,18
JPYdolu19,384-0,67
PLNdolu6,090-0,11
USDdolu21,750-0,31

demo-e-broker

Indexy

Pro úplné zobrazení je nutné mít nainstalován Flash Player, dostupný např. zde.

Flash | Obrázek

PXdolu-0,321 062,0515.12.17
RMnahoru+3,831 399,4915.12.17
DJIAnahoru+0,5824 651,7415.12.17
NASDAQnahoru+1,176 936,5815.12.17
SP500nahoru+0,902 675,8115.12.17
DAXnahoru+0,2713 103,5615.12.17
WIG20dolu-0,492 416,9515.12.17


Odborné články

Ekonomika ČT24.cz