Uživatel nepřihlášen | Přihlásit se | Zaregistrovat se
Sobota 16.12.2017 18:28
Akcie.cz»Zpravodajství»Komentáře a doporučení»Těžký život tabákových firem

Zpravodajství

Těžký život tabákových firem

14.01.2008 10:58:15 | Cyrrus

Jak jsme si již mohli zvyknout, dochází velmi často se začátkem nového roku ke změnám cen. Tím myslím samozřejmě ke

zdražování. Konkrétně letošní rok toho může být příkladem více než názorným. Zvyšování cen se týká téměř všeho a díky

tomu pochopitelně patří k nejdiskutovanějším tématům. Světlou výjimku proto představují ceny cigaret, které se na

přelomu roku naopak snížily. Pravda, cena klesla pouze minimálně, a navíc jen u některých značek cigaret, ale i

přesto je zajímavé sledovat, jak se tvoří politika českých tabákových výrobců.

Vůdcem trhu je společnost Philip Morris, a tak je logicky právě ona subjektem, který cenovou politiku ovlivňuje

rozhodujícím způsobem. Nicméně ani Philip Morris si nemůže pravidla určovat, jak se mu zlíbí. Nejdůležitějším

faktorem, který ovlivňuje hospodaření tabákových společností, je spotřební daň a tu musí zohledňovat všichni výrobci.

Není se čemu divit, když je cena cigaret z přibližně 80 % určena právě daněmi. A kuřáky v České republice určitě

nepotěšil fakt, že se sazba spotřební daně zvýšila za posledních pět let již šestkrát. V porovnání s minimální výší

spotřební daně platné v roce 2004 je minimální sazba platná od 1. 1. 2008 vyšší o více než 110 %. Od letošního roku

činí tato daň 1,92 Kč na 1 cigaretu (na začátku 2004 to bylo 0,9 Kč).

Zvyšování spotřební daně tak dělá velkou hlavu nejen spotřebitelům, ale také výrobcům cigaret. Nejenže se snižují

jejich zisky, což souvisí s přesunem poptávky k levnějším značkám, ale také se na českém trhu stále více zesiluje

konkurenční boj o udržení zákazníků. Ten se stále více týká (díky již zmíněnému přesunu poptávky) zejména trhu s

levnějšími značkami cigaret.

Při zatím předposledním zvyšování spotřební daně v březnu roku 2007, které způsobilo zdražení krabičky cigaret v

průměru o 8 Kč, překvapila své konkurenty společnost Philip Morris. Většinu kolků s nižší spotřební daní nakoupila

právě pro levnější značky cigaret, čímž prodloužila období, ve kterém se tyto cigarety prodávaly. A to až na

dvojnásobnou dobu v porovnání s ostatními výrobci. To samozřejmě vystupňovalo nevraživost mezi výrobci cigaret a

konkurenti Philip Morris se s nově schváleným zvýšením spotřební daně platné od ledna 2008 obávají, k jakým krokům

tento celosvětově největší výrobce cigaret přistoupí.

A taktika Philip Morris je originální i při posledním zvýšení spotřební daně, které by mělo krabičku cigaret zdražit

o dalších 7 - 8 Kč. Philip Morris nečekaně přistoupil ke zvýšení cen svých cigaret (především v levnějším segmentu)

již počátkem prosince. Zvýšení bylo sice mírné (o 1 - 2 koruny na krabičku), nicméně svůj význam mělo. Kromě toho se

Philip Morris dohodl se svými odběrateli, aby krátkodobě zvýšili obvyklé množství odebíraných cigaret a podstatně tím

zvýšily vlastní zásoby cigaret podléhajících nižší spotřební dani.

Účel těchto kroků je již zřejmý. Tím, že Philip Morris uvolnil vlastní sklady, dosáhl toho, že se jeho produkce mohla

zvýšit a tím zvýšil i zásoby cigaret oceněných starou cenou. Navíc, díky prosincovému zvýšení cen si Philip Morris

mohl obstarat větší počet kolků se starou spotřební daní, neboť předzásobení starými kolky je odvozeno na základě

množství prodaných cigaret, velikosti zásob a počtu odkoupených kolků. Díky své strategii bude Philip Morris opět

moci prodávat cigarety se starou spotřební daní podstatně delší dobu, než jeho konkurenti. Období, ke kterému se

výpočet kolků vztahuje, končí na konci roku, a tak Philip Morris opět vrátil cenu cigaret na o několik týdnů starší

ceny.

Podle deníku Právo však na českém tabákovém trhu panuje mnohem napjatější atmosféra. Tu kromě Philip Morris přiostřil

i další výrobce cigaret, společnost JT International, která ohlásila, že svou vlajkovou značku cigaret zdraží méně,

než by se díky růstu spotřební daně očekávalo. Na to museli reagovat i ostatní výrobci (British American Tobacco,

Imperial Tobacco) další změnou cen. Část cigaret u těchto výrobců proto i přes zvýšení spotřební daně zlevní,

především v segmentu dražších cigaret. Philip Morris naproti tomu zlevňuje především levnější značky, čímž se snaží

udržet zákazníky právě z tohoto segmentu. Sází na to, že střední cenový segment má již své stálé zákazníky, kteří jen

tak svou oblíbenou značku nezmění a proto právě v tomto segmentu podraží cigarety nejvíce.

Autor: Lucie Kundrátová

Poslední zprávy

Právě diskutujete


Zajímavé vzestupy

TOMA1 255,00+2,45
VIG650,00+1,69
VGP1 499,00+1,28
STOCK80,60+1,00
PRSLU2 420,00+0,58

Zajímavé poklesy

FOREG175,40-2,50
CETV97,95-2,00
KOMB900,00-1,24
TELEC272,90-1,12
TABAK16 400,00-0,95

Kurzovní lístek

EURnahoru25,680+0,01
HUFdolu8,193-0,18
JPYdolu19,384-0,67
PLNdolu6,090-0,11
USDdolu21,750-0,31

demo-e-broker

Indexy

Pro úplné zobrazení je nutné mít nainstalován Flash Player, dostupný např. zde.

Flash | Obrázek

PXdolu-0,321 062,0515.12.17
RMnahoru+3,831 399,4915.12.17
DJIAnahoru+0,5824 651,7415.12.17
NASDAQnahoru+1,176 936,5815.12.17
SP500nahoru+0,902 675,8115.12.17
DAXnahoru+0,2713 103,5615.12.17
WIG20dolu-0,492 416,9515.12.17


Odborné články

Ekonomika ČT24.cz