Uživatel nepřihlášen | Přihlásit se | Zaregistrovat se
Čtvrtek 14.12.2017 9:26
Akcie.cz»Zpravodajství»Komentáře a doporučení»Čeká nás další vlna fúzí v letecké dopravě?

Zpravodajství

Čeká nás další vlna fúzí v letecké dopravě?

24.01.2008 10:46:45 | Cyrrus

Nedávno se objevily informace, že přední americké aerolinie Delta Airlines vyjednávájí o fúzi s dalšími dvěma

dopravci, s Northwest Airlines a United Airlines, před Vánoci koupila Deutsche Lufthansa podíl v americkém

nízkonákladovém dopravci JetBlue Airways. V Evropě se ke konci chýlí prodej Alitalie, státní České aerolinie se

připravují na privatizaci. Celosvětově drahá ropa pořád leteckým dopravcům znepříjemňuje život, stejně jako zavádění

ekonomické regulace emisí v letecké dopravě. Můžeme tato fakta považovat za předzvěst další vlny fúzí, resp. utváření

aliancí v letecké dopravě, podobné té která se udála na konci 90. let minulého století?

Hlavním důvodem vzniku jakékoliv spolupráce jsou hlavně snaha využít synergických efektů, dosažení úspory v

nákladech, v letecké dopravě pak také zvýšení rozsahu sítě destinací leteckých dopravců zejména formou sdílení linek,

tzv. "code-share" spolupráce. Tyto důvody jsou platné pořád, nezávisle na aktuální ekonomické situaci, která však

pochopitelně může zvýšit intenzitu působení těchto faktorů.

Stále významnějším hráčem na poli letecké dopravy se stávají nízkonákladoví dopravci, jejichž agresivní nákladová

politika a přinášení nového konceptu levné letecké dopravy pořád zaznamenává úspěchy. Výše zmíněná koupě podílu v

JetBlue ze strany německé Lufthansy je však spíše výjimkou, klasičtí a nízkonákladoví dopravci se obvykle vzájemně

nemají moc rádi (např. evropská nízkonákladová jednička Ryanair dokonce opatřila některá svá letadla téměř

zesměšňujícími nápisy na adresu některých dopravců). Navíc oba tyto segmenty dopravců jsou zaměřeny na trochu jinou

klientelu. Formou konkurence těchto dvou skupin hráčů je pak zavádění vlastních nových nízkonákladovch dceřiných

společností, nebo alespoň obchodních značek ze strany klasických dopravců. Vznik obchodního partnerství mezi

nízkonákladovou a klasickou leteckou společností v rámci jednoho kontinentu tak není příliš pravděpodobný. Vzhledem k

neustálému rozvoji low-cost aerolinií zatím tyto nemají příliš ekonomických důvodů shánět strategické partnery, nebo

formovat nízkonákladové aliance. Důvod je mj. také to, že lety těchto společností se prozatím omezují pouze na lety v

rámci jednoho kontinentu (s výjimkou letů z Evropy do blízkých afrických zemí), a low-cost dopravci obvykle netvoří

sítě vzájemně navazujících letů, ale zpravidla provozují pouze jednotlivé lety z letiště A na letiště B. Propojení

letových řádů by tak v současné době neznamenalo pro cestující výrazné zlepšení dopravních možností, přinejmenším do

doby rozvoje nízkonákladových transatlantických letů. Rozvoj těchto letů nemůže nepřijít, také díky nedávno uzavřené

tzv. "open sky" dohodě o liberalizaci letů mezi Evropou a Amerikou. Ta by měla vstoupit v platnost letos na jaře, kdy

již v současné době si na toto uvolnění letecké společnosti z obou stran oceánu "brousí zuby". Ani nízkonákladový

segment samotný však pravděpodobně nebude výhledově ušetřen nutné konsolidace, v nejbližších letech to však velmi

pravděpodobně nebude.

Prostor pro další zvýšení intenzity spolupráce mezi aeroliniemi tady ovšem v současné době stále je, je však téměř

jisté, že tento proces bude probíhat v rámci stávajících tří velkých leteckých aliancí - Star Alliance, SkyTeam a

OneWorld - které poskytují fungující platformu pro zapojování dalších dopravců. Prostor pro jejich další rozšiřování

vidíme zejména v Asii nebo Rusku, i když problémem většiny ruských dopravců je stále ještě zastaralost jejich

letadlových flotil. Co nás však s největší pravděpodobností nečeká, je zmizení některých leteckých dopravců z trhu,

obchodní značka je v leteckém průmyslu důležitým faktorem a zánik je možný v podstatě jen díky úplnému ekonomickému

bankrotu společnosti, jako například v případě belgické Sabeny nebo Swissairu. Doby, kdy budeme nakupovat letenky

pouze od několika málo celosvětových dopravců se tedy určitě nedožijeme.

Autor: Ondřej Moravanský

Poslední zprávy

Právě diskutujete


Zajímavé vzestupy

UNIPE377,00+3,32
FOREG179,90+2,62
STOCK79,75+2,24
TOMA1 250,00+1,96
EFORU111,00+1,83

Zajímavé poklesy

CETV101,80-2,30
ERBAG903,80-1,71
VIG636,00-1,27
BABKOFOL415,20-0,98
TELEC274,90-0,76

Kurzovní lístek

EURdolu25,650-0,09
HUFdolu8,159-0,09
JPYdolu19,289-0,51
PLNnahoru6,086+0,16
USDdolu21,860-0,38

demo-e-broker

Indexy

Pro úplné zobrazení je nutné mít nainstalován Flash Player, dostupný např. zde.

Flash | Obrázek

PXnahoru+0,171 061,7109:24:00
RMnahoru+0,021 344,9209:22:44
DJIAnahoru+0,3324 585,4313.12.17
NASDAQnahoru+0,206 875,8014.12.17
SP500dolu-0,052 662,8513.12.17
DAXdolu-0,1613 104,8609:04:41
WIG20nahoru+0,082 406,2909:04:45


Odborné články

Ekonomika ČT24.cz