Synergie v dopravě - spojení ČD a SkyEurope a jeho budoucnost
Minulý týden bylo oznámeno nové strategické spojení - České dráhy, tedy její oddělující se divize osobní přepravy spojí
své obchodní síly s rakouskými nízkonákladovými aerolinkami Skyeurope a nabídnou klientům společně své služby.
Hlavní otázka je nasnadě - komu to prospěje?
Psát o problémech jednotlivých firem by vydalo na několik listů, ale vezměme v potaz jen ty nejdůležitější - ČD trápí
zisk, který je schopna firma dosahovat jen díky dotacím ze státního rozpočtu a ještě se nestydí jej vykazovat. Totéž se
dá vytknout SkyEurope - rostoucí tržby, vysoká obsazenost sedadel ale stále extrémně nízká ziskovost nepokrývající ani
provozní náklady (na celoroční bázi). Druhou vstupní informací je nedávno ukončený kontrakt národních "šampionů"
Českých drah s ČSA. Tato spolupráce dle informací ČSA neplnila svou hlavní roli, tedy společné sdílení zákazníků -
získání vyšších výnosů z jednotlivého zákazníka. Ostravské větve Pendolina využívalo průměrné množství dvou klientů ČSA
za týden. Co se tedy změní v novém modelu, ve kterém ČSA nahradí SkyEurope?
Podle mého názoru téměř vše a minulá drážně-letecká státní spolupráce je s novým modelem téměř neporovnatelná. Díky
službě ČD Sky se budou na vybraných nádražích prodávat i letenky SkyEurope s fixní cenou za podmínky současného
zakoupení vlakové jízdenky ČD a zároveň 2 týdenního časového polštáře před odletem. Ceny se pohybují na přijatelných
1290Kč (bližší destinace, odlet za 6 a více týdnů) až do 1 990Kč (vzdálenější evropské destinace, 2 týdny před
odletem). Poslední krůčkem je služba Sky pendolino, která umožňuje přesuny z Bratislavy do Prahy jednou letadlem a
zpět vlakem. Podle mého názoru v této podobě spolupráce nemá obchodní potenciál, aerolinky mluví o skupině
cestujících, kteří domítají využívat internet a budou si pro jízdenky chodit na nádraží. Osobně si nedovedu
představit, že protivné pokladní na zaplivaných nádražích budu obtěžovat svou žádostí o letenku do Paříže, aniž bych
věděl (= přes internet si zjistil) v kolik mi linka vlastně letí a to vše cca. dva měsíce před odletem. Jakožto častý
cestující jsem právě na straně ČD velice ocenil služby In karty a eLišky, která umožňuje výběr místa k sezení a nákup
lístků na Pendolino pomocí internetu i s následným vytištěním jízdenky a nyní s překvapením zjišťuji, že existuje
neidentifikovatelná skupina, která bude létat po Evropě a nechce využívat internet, no tak uvidíme.
Každopádně SkyEurope se dostane do širšího povědomí - České dráhy zastávají v celém modelu promo roli - podporují
značku SkyEurope (sales materiály, nádražní haly atd.) a navíc prodávají letenky tohoto dravého dopravce. Výhod pro
České dráhy dle mého názoru zase tolik není - společný balíček jedna cesta vlakem, druhá letadlem mi nepřijde jako
varianta přinášející dodatečné tržby. Takže z pohledu ČD za akcí vidím zejména vlastní marketing (moderní pojetí
dopravy, využití železničních uzlů i pro letecké pasažéry atd.) bez výrazného obchodního přínosu. Ze strany SkyEurope
pak výrazné rozšíření prodejních míst a širší povědomí českých domácností o tomto leteckém přepravci. Tento svěží vítr
zjevně přineslo nové vedení letecké společnosti, které se snad konečně zaměří na nabízený produkt a nejen na rostoucí
počet linek a koncových míst. Prvotní forma spolupráce dle mého názoru přinese spíše nahodilé výsledky - důležitější
budou možnosti rozšíření v budoucnosti. Tou největší je nepochybně vyšší vytíženost vídeňského letiště pro české
občany, SkyEurope sice zrušila pravidelné lety do rakouské metropole, ale nerada by přišla o české zákazníky zvyklé
létat z místního leteckého přístavu. Z Moravy je dostupnost Flughafen Wien díky obchvatu Bratislavy velice dobrá, z
Prahy by cestující mohli využívat vlaky Pendolino, které jsou schopny spojit obě metropole za čtyři hodiny. Silnou
stránkou vídeňského letiště jsou zejména lety do Asie, kterým se zase nedostává letišti v Praze. Nemluvě o ideální
návaznosti spojů na trase Vídeň - Budapešť. Myslím, že se nám v tom středoevropském prostoru zase plno věcí globalizuje
a vzájemně přibližuje, jezdit za obchodem i zábavou např. do Vídně či Bratislavy už opravdu není žádný problém. Teď
jsem jen zvědav, zda nový generální ředitel ČD Žaluda přinese nějaké nové a neotřelé nápady ze své původní branže a zda
se budou k jízdenkám na vlak prodávat i životní pojistky.
Poslední zprávy
- Denní report - středa 25.04.2018
25.04. 22:24 Fio - Wall Street končí lehce v plusu
25.04. 22:21 Fio - Frankfurtská burza pod prodejním tlakem
25.04. 17:48 Fio - Pražská burza umazala včerejší zisky
25.04. 16:37 Fio - Výrobce letecké techniky Boeing reportoval výsledky za 1Q 2018
25.04. 16:04 Fio