Uživatel nepřihlášen | Přihlásit se | Zaregistrovat se
Neděle 21.1.2018 8:04
Akcie.cz»Zpravodajství»Komentáře a doporučení»Synergie v dopravě - spojení ČD a SkyEurope a jeho...

Zpravodajství

Synergie v dopravě - spojení ČD a SkyEurope a jeho budoucnost

31.01.2008 09:19:35 | Cyrrus

Minulý týden bylo oznámeno nové strategické spojení - České dráhy, tedy její oddělující se divize osobní přepravy spojí

své obchodní síly s rakouskými nízkonákladovými aerolinkami Skyeurope a nabídnou klientům společně své služby.

Hlavní otázka je nasnadě - komu to prospěje?

Psát o problémech jednotlivých firem by vydalo na několik listů, ale vezměme v potaz jen ty nejdůležitější - ČD trápí

zisk, který je schopna firma dosahovat jen díky dotacím ze státního rozpočtu a ještě se nestydí jej vykazovat. Totéž se

dá vytknout SkyEurope - rostoucí tržby, vysoká obsazenost sedadel ale stále extrémně nízká ziskovost nepokrývající ani

provozní náklady (na celoroční bázi). Druhou vstupní informací je nedávno ukončený kontrakt národních "šampionů"

Českých drah s ČSA. Tato spolupráce dle informací ČSA neplnila svou hlavní roli, tedy společné sdílení zákazníků -

získání vyšších výnosů z jednotlivého zákazníka. Ostravské větve Pendolina využívalo průměrné množství dvou klientů ČSA

za týden. Co se tedy změní v novém modelu, ve kterém ČSA nahradí SkyEurope?

Podle mého názoru téměř vše a minulá drážně-letecká státní spolupráce je s novým modelem téměř neporovnatelná. Díky

službě ČD Sky se budou na vybraných nádražích prodávat i letenky SkyEurope s fixní cenou za podmínky současného

zakoupení vlakové jízdenky ČD a zároveň 2 týdenního časového polštáře před odletem. Ceny se pohybují na přijatelných

1290Kč (bližší destinace, odlet za 6 a více týdnů) až do 1 990Kč (vzdálenější evropské destinace, 2 týdny před

odletem). Poslední krůčkem je služba Sky pendolino, která umožňuje přesuny z Bratislavy do Prahy jednou letadlem a

zpět vlakem. Podle mého názoru v této podobě spolupráce nemá obchodní potenciál, aerolinky mluví o skupině

cestujících, kteří domítají využívat internet a budou si pro jízdenky chodit na nádraží. Osobně si nedovedu

představit, že protivné pokladní na zaplivaných nádražích budu obtěžovat svou žádostí o letenku do Paříže, aniž bych

věděl (= přes internet si zjistil) v kolik mi linka vlastně letí a to vše cca. dva měsíce před odletem. Jakožto častý

cestující jsem právě na straně ČD velice ocenil služby In karty a eLišky, která umožňuje výběr místa k sezení a nákup

lístků na Pendolino pomocí internetu i s následným vytištěním jízdenky a nyní s překvapením zjišťuji, že existuje

neidentifikovatelná skupina, která bude létat po Evropě a nechce využívat internet, no tak uvidíme.

Každopádně SkyEurope se dostane do širšího povědomí - České dráhy zastávají v celém modelu promo roli - podporují

značku SkyEurope (sales materiály, nádražní haly atd.) a navíc prodávají letenky tohoto dravého dopravce. Výhod pro

České dráhy dle mého názoru zase tolik není - společný balíček jedna cesta vlakem, druhá letadlem mi nepřijde jako

varianta přinášející dodatečné tržby. Takže z pohledu ČD za akcí vidím zejména vlastní marketing (moderní pojetí

dopravy, využití železničních uzlů i pro letecké pasažéry atd.) bez výrazného obchodního přínosu. Ze strany SkyEurope

pak výrazné rozšíření prodejních míst a širší povědomí českých domácností o tomto leteckém přepravci. Tento svěží vítr

zjevně přineslo nové vedení letecké společnosti, které se snad konečně zaměří na nabízený produkt a nejen na rostoucí

počet linek a koncových míst. Prvotní forma spolupráce dle mého názoru přinese spíše nahodilé výsledky - důležitější

budou možnosti rozšíření v budoucnosti. Tou největší je nepochybně vyšší vytíženost vídeňského letiště pro české

občany, SkyEurope sice zrušila pravidelné lety do rakouské metropole, ale nerada by přišla o české zákazníky zvyklé

létat z místního leteckého přístavu. Z Moravy je dostupnost Flughafen Wien díky obchvatu Bratislavy velice dobrá, z

Prahy by cestující mohli využívat vlaky Pendolino, které jsou schopny spojit obě metropole za čtyři hodiny. Silnou

stránkou vídeňského letiště jsou zejména lety do Asie, kterým se zase nedostává letišti v Praze. Nemluvě o ideální

návaznosti spojů na trase Vídeň - Budapešť. Myslím, že se nám v tom středoevropském prostoru zase plno věcí globalizuje

a vzájemně přibližuje, jezdit za obchodem i zábavou např. do Vídně či Bratislavy už opravdu není žádný problém. Teď

jsem jen zvědav, zda nový generální ředitel ČD Žaluda přinese nějaké nové a neotřelé nápady ze své původní branže a zda

se budou k jízdenkám na vlak prodávat i životní pojistky.

Autor: Jan Procházka

Poslední zprávy

Právě diskutujete


Zajímavé vzestupy

PEN9,50+5,56
TMR690,00+2,99
CEZ515,00+0,98
TELEC278,00+0,91
ERBAG1 005,50+0,83

Zajímavé poklesy

CETV96,90-1,12
EFORU115,00-0,86
STOCK90,50-0,55
FOREG179,00-0,28
TABAK16 860,00-0,24

Kurzovní lístek

EURdolu25,430-0,23
HUFdolu8,225-0,01
JPYdolu18,763-0,58
PLNdolu6,096-0,09
USDdolu20,749-0,03

demo-e-broker

Indexy

21.01.2018
Graf - PX
Flash | Obrázek

PXnahoru+0,411 123,6219.01.18
RMnahoru+0,881 495,1919.01.18
DJIAnahoru+0,2126 071,7219.01.18
NASDAQnahoru+0,557 336,3819.01.18
SP500nahoru+0,442 810,3019.01.18
DAXnahoru+1,1513 434,4519.01.18
WIG20dolu-0,592 461,2129.12.17


Odborné články

Ekonomika ČT24.cz