Uživatel nepřihlášen | Přihlásit se | Zaregistrovat se
Úterý 12.12.2017 10:00
Akcie.cz»Zpravodajství»Komentáře a doporučení»Velikonoce – svátky obžérství?

Zpravodajství

Velikonoce – svátky obžérství?

25.03.2008 10:12:32 | Cyrrus

Před několika dny jsem náhodou narazil na svůj „vousatý“ komentář k Velikonocům roku 2004 a tržbám maloobchodů  a nevěřil jsem svým očím.

 

Cituji „Tržby společností v českém maloobchodě jsou silně závislé na významných svátcích jako jsou Vánoce, Sv. Valentýn nebo blížící se Velikonoce. Vliv Velikonoc na českého spotřebitele zatím není nikterak výrazný jako třeba v nábožensky více založených zemchí. V České republice tržby maloobchodů stoupnou o Vánocích o cca. 20-30%, ale v období Velikonoc se jedná jen o 7-10% nárůst.  S trochu nadsázky lze říci, že českým maloobchodníkům chybí významnější  státní svátek či den s určitým poselstvím v letních měsících, kdy obchody lákají zákazníky jen na slevy“  Jan Procházka (duben 2004).

 

Hodně se od té doby změnilo, některé obchody by snad kvůli růstu tržeb o 20-30% o Vánocích ani neotevřely a také vliv Velikonoc dostává monstrózní podobu.

 

Každopádně Vánoce jsou svátky přepychu. Průměrná česká rodina utratí za Vánoce 14 336 CZK (Factum Invenio) a z této částky 2 500 CZK jen za potraviny. O Velikonocích jsme zatím trošku střídmější. Ony oba tyto náboženské svátky vyzívají ke střídmosti, ale Češi si spíše spočítají počet volných dnů, televizní program a nakoupí si hordy jídla. Zejména k Velikonocům patří sladký beránek, vajíčka a jehněčí ve všech podobách, k Vánocům cukroví a kapr, kachna, krůta či uzené. Z dlouhodobého pohledu je komplikované počítat, co je z těchto pokrmů relativně levné a co drahé. Dokonce ani srovnání pečení cukroví a barvení vajec není zrovna jednoduše vyřešitelné. A můžeme být rádi, že si ještě nedáváme dárky jako naši nábožensky založenější sousedé, tři měsíce po Vánocích prožívat znova ta martýria nákupu dárků, by asi většina z nás nepřekonala.

 

 

Ale zpět k číslům – Velikonoce podle prvních odhadů maloobchodníků dosáhly druhého vrcholu v roce a tržby vzrostly o 30% oproti průměrným dnům. Do naší vlasti vyrazilo až 230 tisíc zahraničních turistů, kteří zde nechají až 5 miliard korun. A na tyto konzumenty se zaměřují například hostince, není nic neobvyklého zdvojnásobit ceny v průběhu Velikonoc (např. U Vejvodů) a česky mluvící klientelu na tento fakt předem připravit = vypudit z restaurace.

 

Opět malé srovnání, průměrný Američan utratí za oslavu Velikonoc 2 200Kč, a to zejména za velikonoční koše, čokoládová vejce, zajíce a dekorace. Je to stejné číslo jako loni. Na přesná data pro ČR si budeme muset ještě počkat, ale podle mého odhadu se číslům z Ameriky ani nepřiblížíme. Celkově se dají označit Velikonoce za start jara a tedy za počátek jarních slev. Je to téměř neuvěřitelné, že po Vánocích se obchody plnily lidmi bažícími po povánočních slevách a dva měsíce poté už běžíme za  druhou slevovou vlnou. V průběhu dubna uvidíme, jak vyhodnotí Velikonoce agentury zkoumající spotřebitelské chování.  

 

Maloobchody v ČR prožívají vůbec zajímavé období – velká nákupní centra začínají ztrácet své zákazníky a ti vyhledávají obchody menších formátů. Za vším hledejme uspěchanou dobu, která už neumožňuje všem trávit dlouhé hodiny nakupováním základních potravin. Jsem zvědav, jak se podaří prorazit tuto bariéru Žabce, novému retailovému prodejci společnosti Penta – obavy o vyšší provozní a logistické náklady na menší supermarket by měly vyvrátit vyšší prodejní marže. Uvidíme co na to řeknou po nízké ceně bažící Češi. Mé osobní nákupní preference jsou: co největší obchod s co nejméně lidmi a tento fakt zatím v Praze splňují např. v galerii Nové Butovice a její Hypernově. Od dob mediálně známé kauzy zkaženého masa tam prostě nechodí lidé a já velice rád měním volnou pokladnu za trošku domácího masového adrenalinu.

   

  Faktem je, že Velikonoce v zemi typu Švýcarska jsou s Českou republikou nesrovnatelné. Asi nikdy nezapomenu na Velikonoce 1992, které jsem strávil v Crans Montaně. Kromě monstrózního lyžování byla v každé výloze velikonoční výzdoba, i tradiční ementál měl speciální velikonoční limitovanou edici, totéž platí pro mortadelu, o ozdobených kabinkách lanovky nemluvě – banky, pojišťovny, obchody s hodinkami – vše v barvách Velikonoc. V ten moment jsem si poprvé uvědomil, že mohou být Velikonoce solidní prodejní artikl. Asi se budeme muset všichni hodně zamyslet a na příští rok vytvořit alespoň malý garantovaný certifikát s velikonoční tématikou – dovedu si představit  producenty vajec, chovatele jehňat, zpracovatele masa, pěstitelé vybraných stromovin vhodných pro pletení pomlázky atd. Ovšem pochopitelně jen ze zemí mimo EU, kde ještě alespoň trochu funguje tržní prostředí.

 

Autor: Jan Procházka

Poslední zprávy

Právě diskutujete


Zajímavé vzestupy

EFORU112,50+2,74
BABKOFOL419,00+0,94
VIG653,20+0,66
TABAK16 390,00+0,56
PEGAS832,90+0,11

Zajímavé poklesy

VGP1 454,00-2,48
CETV103,10-1,43
UNIPE370,00-1,33
KOMB889,70-1,02
TELEC275,00-0,69

Kurzovní lístek

EURdolu25,600-0,17
HUFdolu8,153-0,33
JPYnahoru19,155+0,11
PLNdolu6,091-0,16
USDnahoru21,705+0,27

demo-e-broker

Indexy

Pro úplné zobrazení je nutné mít nainstalován Flash Player, dostupný např. zde.

Flash | Obrázek

PXdolu-0,271 055,2109:59:40
RMdolu-0,101 342,9709:57:11
DJIAnahoru+0,2324 386,0311.12.17
NASDAQnahoru+0,516 875,0812.12.17
SP500nahoru+0,322 659,9911.12.17
DAXdolu-0,2013 097,5409:39:43
WIG20dolu-0,072 381,2609:39:45


Odborné články

Ekonomika ČT24.cz