Uživatel nepřihlášen | Přihlásit se | Zaregistrovat se
Úterý 12.12.2017 15:30
Akcie.cz»Zpravodajství»Komentáře a doporučení»ČSA a návrh Deloitte Advisory na prodej strategickému...

Zpravodajství

ČSA a návrh Deloitte Advisory na prodej strategickému investorovi v otázkách a odpov?

03.04.2008 10:43:03 | Cyrrus

Je přímý prodej strategickému partnerovi skutečně tím nejlepším řešením privatizace?

 

 

V případě ČSA tomu tak nejspíše je, i když je velice složité dopředu odhadovat dopad jednotlivých možností prodeje. Podle mého názoru to je nejlepší varianta, protože případný nový strategický vlastník může přinést nové myšlenky, efekty spojení – synergií, může pomáhat prodávat letenky ČSA i např. v Asii, kde jim to zatím moc nešlo, vytěžovat svými klienty letadla ČSA atd.

 

 

- V úvahu připadá ještě prodej akcií firmy přes burzu, není možné že by investoři nabídli víc?

 

 

Nálada na světových burzách není nikterak růžová, na druhou stranu prodej proběhne nejdříve v druhé polovině roku, kdy může nastat akciový boom a v rámci IPO se mohou upisovat firmy za extrémně vysoké ceny, je to však jen spekulace. V případě Českého Telecomu se také jevila nejlépe strategie prodat akcie přes burzu a nakonec stát dostal od Telefónicy mnohem více peněz. Tato firma navíc poslala českou telekomunikační společnost výkonnostně  o stupínek vzhůru. Nemluvě o přínosu nového managementu, který vystřídal sice chválený, ale středoevropsky omezený, tým Gabriela Berdára.

 

 

Jaký bude přínos code - sharingu?

 

Domnívám se, že toto je aktuální krátkodobá budoucnost ČSA. Bez pomoci silného strategického partnera totiž firma nemá šanci pronikat na další trhy. Představenstvo firmy rozvoji jen jedné linky správně říká „sázka za jednu miliardu korun“ a to si nikdo nechce a ani nemůže dovolit. A i přes fakt, že nově dodaná letadla A319 mají o 30 sedaček více, doletem se však nemohou srovnávat s moderní dálkovou flotilou reprezentovanou zejména A380 a Dreamlinerem. Code – sharing pomůže nabídnout plno zajímavých destinací s kódem ČSA, lépe naplní letadla celého Sky teamu a využije prodejní kapacitu domácích dopravců i pro ostatní členy celého uskupení. První vlaštovkou je linka Praha – Žilina a Praha –Ostrava, kde Korean Air využijí přepravy korejských manažerů do závodů Kia a Hyundai. Stejný postup může využít v budoucnu ČSA pro české manažery např. ve Vietnamu.

 

 

 

Jaká je v současnosti podle vás hodnota národního dopravce?

 

Podle našich odhadů se pohybuje mezi 4,5 až 5 miliardami korun, stěžejní bude letošní rok, kdy by firma měla generovat nejen zisk, ale i peněžní toky a to i přesto, že ji čeká v následujících dvou letech splátka finančního leasingu ve výši 1,7 miliard Kč.

 

 

Dá se říct, že ČSA už jsou z nejhoršího venku?

 

Myslím si, že nyní již ano. Včera oznámené údaje Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu sice snížily odhad zisku v odvětví letecké dopravy na 4,5 miliardy USD (loni sektor dosáhl zisku 5,6 miliardy USD) a to díky drahé ropě a špatnému stavu ekonomik. Asociace také oznámila, že to bude pro letecké společnosti tvrdý rok. ČSA však vykazují stabilní příjmy z pravidelných linek, rostoucí inflow z charterů, navíc stoupá výnos na jednoho klienta, žádná z linek není ztrátová. Navíc společnost v loňském roce provedla prodej nepotřebných divizí – Cargo terminálu, cateringu, nyní chystá systém centralizace nákladů, restrukturalizaci celé prodejní sítě a stále teoreticky možné vyčlenění oprav mimo firmu. Na základě těchto indicií se domnívám, že z nejhoršího – z dluhové pasti -  jsou aerolinky venku.

 

 

Kdo má podle největší šanci aerolinky získat?

 

Jednou z variant jsou členové Sky Teamu a mezi nejčastěji jmenovanými se objevuje Air France, která nyní přebírá Alitalii a Aeroflot. Osobně bych si spíše vsadil na silný nákupní apetit z Asie -  ve Sky teamu jsou Korean Air, China Airlines, ale třeba se dočkáme i jiných asijských překvapení. Faktem totiž zůstává, že 40% nových letadel, která vzejdou z linek Boingu a Airbusu (mimochodem obě firmy ročně kupí objednávky na úrovni 250% své maximální roční výrobní kapacity) směřují do Spojených arabských emirátů, Kuvajtu a Kataru. Svět se globalizuje, všichni chtějí letět z bodu A do bodu B bez přestupu a nová letadla jim to umožňují. Když budu hodně polemizovat, tak si dovedu představit, že fotbalisté pražské Slávie po letech s ČSA na hrudi nastoupí cestu svého silnějšího londýnského bratra Arsenalu a budou oblékat stejně červenobílé dresy Fly Emirates.

 

 

- Kdy by mohl být znám nový majitel ČSA?

 

Nejdříve na jaře 2009, ale na první „ověřené“ zprávy o novém majiteli se můžeme těšit už od letošního podzimu.

 

 

Autor: Jan Procházka

Poslední zprávy

Právě diskutujete


Zajímavé vzestupy

EFORU112,50+2,74
BABKOFOL419,00+0,94
VIG653,20+0,66
TABAK16 390,00+0,56
PEGAS832,90+0,11

Zajímavé poklesy

VGP1 454,00-2,48
CETV103,10-1,43
UNIPE370,00-1,33
KOMB889,70-1,02
TELEC275,00-0,69

Kurzovní lístek

EURdolu25,625-0,09
HUFnahoru8,151+0,02
JPYdolu19,191-0,18
PLNdolu6,096-0,08
USDdolu21,776-0,32

demo-e-broker

Indexy

Pro úplné zobrazení je nutné mít nainstalován Flash Player, dostupný např. zde.

Flash | Obrázek

PXdolu-0,111 056,9315:28:51
RMnahoru+0,141 346,0815:07:46
DJIAstejne0,0024 386,0315:09:32
NASDAQnahoru+0,516 875,0812.12.17
SP500stejne0,002 659,9915:09:36
DAXnahoru+0,0513 129,7315:09:36
WIG20nahoru+0,992 406,3215:09:30


Odborné články

Ekonomika ČT24.cz