Uživatel nepřihlášen | Přihlásit se | Zaregistrovat se
Středa 23.5.2018 19:10
Akcie.cz»Zpravodajství»Komentáře a doporučení»Cena nafty a stávky autodopravců. Jak jsme na tom v ČR?

Zpravodajství

Cena nafty a stávky autodopravců. Jak jsme na tom v ČR?

17.06.2008 10:58:43 | Cyrrus

V minulém týdnu jsem psal úvahu nad elasticitou cen pohonných hmot u českých čerpacích stanic. Chtěl bych proto moc

poděkovat za Vaše podněty, kterými jste mě zahrnuli. Z Vašich odpovědí jednoznačně vyplývá, že se mnou souhlasíte jen s

tím rozdílem, že za tento stav nemohou čerpadláři, ale podnik Čepro, který je cenovým vůdcem v České republice. No

budiž. Dnes bych se velice rád přenesl kousek dále, a to k automobilovým dopravcům a jejich stávkám, které probíhají v

Evropě. Kromě Francouzů, jejichž sociální boj formou stávek je světově proslaven (všem doporučuji knihu Stevena

Clarka: Merde! Rok v Paříži), se do boje zapojili také Španělé a celé hnutí se nyní přesunuje do ohniska odporu v

Bruselu. Jak jsou na tom ale naši dopravci? Má mít tento sektor speciální výhody? Má smysl snižovat daně? Pomáhá jim

silná koruna? Odpovědi, které jsou upraveným přepisem mé včerejší debaty s Martinem Felixem z Česmad Bohemia na

Radiožurnálu naleznete níže.

Bylo by správné uvažovat o snížení spotřební daně na naftu?

Nebylo. Spotřební daň je daní, která má odrazovat od spotřeby a omezovat tzv. negativní externality spojené se

spotřebou ropy a jejich derivátů. A sázet jen na fakt, že ČR má díky silné české měně trošku vyšší spotřební daň než

zbytek EU, také není správné. Podle mého názoru jsou snahy o její snížení ryzím populismem. Logičtější se mi zdá

případné omezení nebo nějaký strop pro daně z přidané hodnoty, jejichž hodnota s rostoucí cenou ropy stále stoupá, a

přitom státní rozpočet s tímto dodatečným příjmem v podstatě nepočítá. Ale politická vůle není zatím vidět ani v této

sféře. Prezident Sarkózy je v této oblasti osamocen.

Vyplatí se nakupovat za hranicemi? Jak se liší ceny nafty v jednotlivých evropských zemích?

Poměrně výrazně, a jde opravdu zejména o konstrukci daní, a to jak spotřebních, tak daní z přidané hodnoty. Státy

bývalého Sovětského svazu díky nerostnému bohatství nemusí tolik omezovat své obyvatele a firmy vyššími daněmi, naopak

některé tradiční evropské státy, např. Norsko, své spotřebitele téměř upoplatkovávají. Takže norské ceny jsou více než

2,5x vyšší než ty ruské. Ale velké rozdíly jsou vidět i v ČR, v pátek jsem tankoval na D1 naftu za 36,90, v neděli v

Beskydech za 34,40 a cena rozhodně nebyla v nějaké víkendové akci. Na 100 litrech to máte 250 korun. Takže volba pumpy

a státu hraje svou roli.

Do jaké míry může vláda ovlivňovat cenu pohonných hmot pro spotřebitele?

Velice omezeně, i když její rukopis je znát. Z 35 korun na stojanech zaplatí spotřebitel 16 Kč, tedy 46% na daních,

ovšem díky našemu členství v EU jej v podstatě vláda ovlivnit nemůže. Nižší spotřební daň si sama nevymůže a hodnota

DPH se také řídí politikou EU, která nastavuje jejich minimální výši, která činí 16%. Takže manévrovací prostor vlády

je minimální.

Je nějaký prostor ve snižování marží prodejců pohonných hmot?

Obávám se, že nikoliv. V minulém týdnu jsem přesně kalkuloval ochotu prodejců PHM reagovat na pokles cen a ta je

minimální. Všichni se vymlouvají na ČEPRO a na jeho nízkou schopnost reagovat na světové ceny, ovšem svou významnou

roli hrají i prodejci, jinak by nebylo možné mít takto rozdílné regionální ceny. Ovšem nikdo jim to nemůže mít za zlé,

oni musejí také z něčeho žít a jejich zisková marže se dlouhodobě pohybuje těsně pod 10%, takže nikterak velká

není.

Pomáhá českým autodopravcům silná koruna?

V cenách pohonných hmot určitě, ovšem jelikož většinou firmy pracují pro české exportéry tak to s tím vlivem zase

nebude tak značné, protože exportérům silná koruna moc nevoní. I když jejich výkonová data jsou stále mimořádně dobrá.

Navíc posilující měna prodražuje práci našich speditérů, čímž je v zahraničí znevýhodňují.

"Zaslouží" si autodopravci nějaké zvláštní zacházení?

Zapeklitá otázka. Je to klasické tržní odvětví, které má dost významné prsty v tvorbě českého domácího produktu, ovšem

jelikož do cen jejich vstupů přichází i státní čili netržní zásahy, tak mají autodopravci morální právo žádat o změnu

tohoto "pokrouceného" stavu. Mnohem silnější debatu očekávám s plánovaným zákazem jízdy v páteční odpoledne. U

spotřebních a jiných daní se vždy dá dojít k nějakému výsledku. Tedy snížením daně pomůžeme sektoru o tolik a tolik

peněz a on ekonomice dodá stovky nových pracovních míst, zefektivní přesun zboží atd.. Ovšem u zákazu jízdy, která se

poměřuje s lidskými životy na silnici, nám žádná ekonomická poučka nepomůže.

Jsou i nějaké pozitivní dopady vysokých cen nafty? Tlak na inovace? Šetření?

Je to spíše ten tlak na úspory a lepší vytěžování dopravy. Tlak na inovace sledujeme v průzkumu ropných polí či těžbě z

hůře dostupných míst nebo dokonce z písku, tam vyšší cena pomáhá. Výzkum a inovace u motorů probíhá dlouhodobě a téměř

nezávisle na cenách PHM.

Autor: Jan Procházka

Poslední zprávy

Právě diskutujete

Škola investování

23.05.2018Zlín
23.05.2018Opava
29.05.2018Hradec Králové
30.05.2018Mladá Boleslav
30.05.2018Ostrava


Zajímavé vzestupy

SKAB423,90+1,78
DBK284,00+0,71
UNIPE374,00+0,67
BVB155,00+0,65
TABAK15 240,00+0,40

Zajímavé poklesy

MOL210,40-4,62
AVAST62,50-3,85
NOKIA131,70-2,44
402,20-1,66
CEZ566,00-1,57

Kurzovní lístek

EURdolu25,815-0,44
HUFnahoru8,076+0,23
JPYdolu20,062-2,03
PLNnahoru5,993+0,05
USDdolu22,041-1,14

demo-e-broker

Indexy

Pro úplné zobrazení je nutné mít nainstalován Flash Player, dostupný např. zde.

Flash | Obrázek

PXdolu-0,341 099,5416:25:30
RMdolu-0,861 447,9116:50:17
DJIAdolu-0,5024 710,3818:49:58
NASDAQdolu-0,037 376,0518:50:09
SP500dolu-0,302 716,3818:49:54
DAXdolu-1,4712 976,8417:35:28
WIG20dolu-0,592 461,2129.12.17


Odborné články

Ekonomika ČT24.cz