Uživatel nepřihlášen | Přihlásit se | Zaregistrovat se
Úterý 12.12.2017 23:04
Akcie.cz»Zpravodajství»Komentáře a doporučení»Cena nafty a stávky autodopravců. Jak jsme na tom v ČR?

Zpravodajství

Cena nafty a stávky autodopravců. Jak jsme na tom v ČR?

17.06.2008 10:58:43 | Cyrrus

V minulém týdnu jsem psal úvahu nad elasticitou cen pohonných hmot u českých čerpacích stanic. Chtěl bych proto moc

poděkovat za Vaše podněty, kterými jste mě zahrnuli. Z Vašich odpovědí jednoznačně vyplývá, že se mnou souhlasíte jen s

tím rozdílem, že za tento stav nemohou čerpadláři, ale podnik Čepro, který je cenovým vůdcem v České republice. No

budiž. Dnes bych se velice rád přenesl kousek dále, a to k automobilovým dopravcům a jejich stávkám, které probíhají v

Evropě. Kromě Francouzů, jejichž sociální boj formou stávek je světově proslaven (všem doporučuji knihu Stevena

Clarka: Merde! Rok v Paříži), se do boje zapojili také Španělé a celé hnutí se nyní přesunuje do ohniska odporu v

Bruselu. Jak jsou na tom ale naši dopravci? Má mít tento sektor speciální výhody? Má smysl snižovat daně? Pomáhá jim

silná koruna? Odpovědi, které jsou upraveným přepisem mé včerejší debaty s Martinem Felixem z Česmad Bohemia na

Radiožurnálu naleznete níže.

Bylo by správné uvažovat o snížení spotřební daně na naftu?

Nebylo. Spotřební daň je daní, která má odrazovat od spotřeby a omezovat tzv. negativní externality spojené se

spotřebou ropy a jejich derivátů. A sázet jen na fakt, že ČR má díky silné české měně trošku vyšší spotřební daň než

zbytek EU, také není správné. Podle mého názoru jsou snahy o její snížení ryzím populismem. Logičtější se mi zdá

případné omezení nebo nějaký strop pro daně z přidané hodnoty, jejichž hodnota s rostoucí cenou ropy stále stoupá, a

přitom státní rozpočet s tímto dodatečným příjmem v podstatě nepočítá. Ale politická vůle není zatím vidět ani v této

sféře. Prezident Sarkózy je v této oblasti osamocen.

Vyplatí se nakupovat za hranicemi? Jak se liší ceny nafty v jednotlivých evropských zemích?

Poměrně výrazně, a jde opravdu zejména o konstrukci daní, a to jak spotřebních, tak daní z přidané hodnoty. Státy

bývalého Sovětského svazu díky nerostnému bohatství nemusí tolik omezovat své obyvatele a firmy vyššími daněmi, naopak

některé tradiční evropské státy, např. Norsko, své spotřebitele téměř upoplatkovávají. Takže norské ceny jsou více než

2,5x vyšší než ty ruské. Ale velké rozdíly jsou vidět i v ČR, v pátek jsem tankoval na D1 naftu za 36,90, v neděli v

Beskydech za 34,40 a cena rozhodně nebyla v nějaké víkendové akci. Na 100 litrech to máte 250 korun. Takže volba pumpy

a státu hraje svou roli.

Do jaké míry může vláda ovlivňovat cenu pohonných hmot pro spotřebitele?

Velice omezeně, i když její rukopis je znát. Z 35 korun na stojanech zaplatí spotřebitel 16 Kč, tedy 46% na daních,

ovšem díky našemu členství v EU jej v podstatě vláda ovlivnit nemůže. Nižší spotřební daň si sama nevymůže a hodnota

DPH se také řídí politikou EU, která nastavuje jejich minimální výši, která činí 16%. Takže manévrovací prostor vlády

je minimální.

Je nějaký prostor ve snižování marží prodejců pohonných hmot?

Obávám se, že nikoliv. V minulém týdnu jsem přesně kalkuloval ochotu prodejců PHM reagovat na pokles cen a ta je

minimální. Všichni se vymlouvají na ČEPRO a na jeho nízkou schopnost reagovat na světové ceny, ovšem svou významnou

roli hrají i prodejci, jinak by nebylo možné mít takto rozdílné regionální ceny. Ovšem nikdo jim to nemůže mít za zlé,

oni musejí také z něčeho žít a jejich zisková marže se dlouhodobě pohybuje těsně pod 10%, takže nikterak velká

není.

Pomáhá českým autodopravcům silná koruna?

V cenách pohonných hmot určitě, ovšem jelikož většinou firmy pracují pro české exportéry tak to s tím vlivem zase

nebude tak značné, protože exportérům silná koruna moc nevoní. I když jejich výkonová data jsou stále mimořádně dobrá.

Navíc posilující měna prodražuje práci našich speditérů, čímž je v zahraničí znevýhodňují.

"Zaslouží" si autodopravci nějaké zvláštní zacházení?

Zapeklitá otázka. Je to klasické tržní odvětví, které má dost významné prsty v tvorbě českého domácího produktu, ovšem

jelikož do cen jejich vstupů přichází i státní čili netržní zásahy, tak mají autodopravci morální právo žádat o změnu

tohoto "pokrouceného" stavu. Mnohem silnější debatu očekávám s plánovaným zákazem jízdy v páteční odpoledne. U

spotřebních a jiných daní se vždy dá dojít k nějakému výsledku. Tedy snížením daně pomůžeme sektoru o tolik a tolik

peněz a on ekonomice dodá stovky nových pracovních míst, zefektivní přesun zboží atd.. Ovšem u zákazu jízdy, která se

poměřuje s lidskými životy na silnici, nám žádná ekonomická poučka nepomůže.

Jsou i nějaké pozitivní dopady vysokých cen nafty? Tlak na inovace? Šetření?

Je to spíše ten tlak na úspory a lepší vytěžování dopravy. Tlak na inovace sledujeme v průzkumu ropných polí či těžbě z

hůře dostupných míst nebo dokonce z písku, tam vyšší cena pomáhá. Výzkum a inovace u motorů probíhá dlouhodobě a téměř

nezávisle na cenách PHM.

Autor: Jan Procházka

Poslední zprávy

Právě diskutujete


Zajímavé vzestupy

PRSLU2 406,00+6,70
LAZJA1 400,00+3,32
CETV104,20+1,07
TELEC277,00+0,73
CEZ492,40+0,49

Zajímavé poklesy

EFORU109,00-3,11
FOREG175,30-1,52
UNIPE364,90-1,38
VIG644,20-1,38
TOMA1 226,00-1,13

Kurzovní lístek

EURdolu25,625-0,09
HUFnahoru8,151+0,02
JPYdolu19,191-0,18
PLNdolu6,096-0,08
USDdolu21,776-0,32

demo-e-broker

Indexy

Pro úplné zobrazení je nutné mít nainstalován Flash Player, dostupný např. zde.

Flash | Obrázek

PXnahoru+0,141 059,5116:25:30
RMnahoru+0,201 346,9516:56:48
DJIAnahoru+0,4924 504,8022:36:23
NASDAQdolu-0,196 862,3222:00:01
SP500nahoru+0,152 664,1122:36:23
DAXnahoru+0,4613 183,5317:35:30
WIG20nahoru+1,292 413,6817:00:15


Odborné články

Ekonomika ČT24.cz