Uživatel nepřihlášen | Přihlásit se | Zaregistrovat se
Čtvrtek 14.12.2017 23:36
Akcie.cz»Zpravodajství»Komentáře a doporučení»Transformace českých železnic, vzpruha pro jejich budoucnost

Zpravodajství

Transformace českých železnic, vzpruha pro jejich budoucnost

02.07.2008 10:35:18 | Cyrrus

Jednou z novinek počínajícího druhého pololetí roku 2008 v ČR je dotažení rozdělení ČD. Péči o železniční

infrastrukturu konečně od 1. července převzala společnost SŽDC, která doposud sice plnila funkci jejího majitele,

nebyla však provozovatelem dráhy. Tím poněkud nelogicky zůstávaly ČD, které tak nově působí již jen jako dopravce.

Tuto změnu lze z pohledu narovnání podmínek v železniční dopravě jen uvítat, přestože k nějakým větším úsporám např.

u personálních nákladů nedojde (údržbu doposud prováděly ČD, nicméně financovala je SŽDC). Hlavním pozitivem je, že

provozovatelem nebude právě jeden z dopravců, který by teoreticky mohl zvláště v případě rostoucí konkurence tohoto

svého postavení zneužít (byť se tak tomu doposud nedělo). I tuto teoretickou možnost je třeba pro normální fungování

tržních mechanismů odstranit.

Stínem je z tohoto pohledu hlavně financování rozdělení, tedy skutečnost, že SŽDC získá od státu 12 miliard korun,

které převádí na ČD za majetek, jenž na sebe přebírá. Z pohledu státu jde o standardní operaci, o tomto argumentu lze

nicméně s úspěchem pochybovat. Postupné rozdělení jedné společnosti na vícero nástupnických není klasickým prodejem

majetku, je tedy otázkou, zda by do této transakce měly vstupovat podobné platby. Spíše lze souhlasit s názorem

oponentů z řad soukromých dopravců, že stát tímto způsobem podpořil České dráhy nezanedbatelnou finanční injekcí.

Průběh transformace železniční dopravy, byť je jeho smyslem podpoření tržních podmínek, tak tento cíl poněkud popřel.

I přesto je ale vítanou změnou. Z pohledu zákazníků (zadavatelů) osobní dopravy umožní lépe sledovat, za co vlastně

platí, lépe tak budou moci sledovat přiměřené náklady na objednanou dopravní obslužnost. Končí tak stav, kdy nebylo

možno vysledovat, zda prostředky, které ČD získávají na financování dopravy, nejsou využívány na stavební práce či

naopak.

V budoucnosti lze očekávat, že se SŽDC začne více chovat jako podnikatelský subjekt. Důležité pro budoucnost

železniční dopravy ale bude také postoj státu nejen k financování budování železničních tratí (výstavba koridorů

apod.), ale také k tomu, jak vlastně železniční infrastrukturu chápat. Doposud platilo, že díky napojení na jednoho z

přepravců je jakýmsi uzavřeným systémem, o kterém část státních zaměstnanců a úředníků může nakládat podle vlastních

zájmů a představ. Toto myšlení by se po dokončené transformaci mělo postupně změnit. Železnice, byť s řadou specifik,

není něčím zcela odlišným např. ve srovnání se silniční dopravou. Tak jako stát zajišťuje bezplatnou (či v rozumné

míře zpoplatněnou - mýtné) silniční infrastrukturu, měl by podobným způsobem přistoupit i k železnici.

Infrastruktura tak musí být dostupná každému, kdo má o její využití zájem (samozřejmě za splnění všech nutných

podmínek pro provoz na dráze). Toto otevření železničních cest jen podpoří využití železniční dopravy, tak důležité

při pohledu na kamiony zatížené české silnice. Zaujme-li stát prostřednictvím samostatné společnosti SŽDC tento

postoj, měla by železniční doprava i její zákazníci na transformaci jen vydělat.

Autor: Karel Potměšil

Poslední zprávy

Právě diskutujete


Zajímavé vzestupy

VGP1 480,00+1,79
KOMB911,30+1,26
BABKOFOL419,00+0,92
CEZ498,10+0,77
VIG639,20+0,50

Zajímavé poklesy

PEN8,74-2,02
TOMA1 225,00-2,00
CETV99,95-1,82
PEGAS825,50-0,96
UNIPE376,60-0,11

Kurzovní lístek

EURdolu25,685-0,13
HUFdolu8,178-0,23
JPYnahoru19,254+0,18
PLNnahoru6,083+0,04
USDnahoru21,682+0,81

demo-e-broker

Indexy

Pro úplné zobrazení je nutné mít nainstalován Flash Player, dostupný např. zde.

Flash | Obrázek

PXnahoru+0,521 065,4216:25:31
RMnahoru+0,241 347,9016:59:19
DJIAdolu-0,3124 508,6622:43:24
NASDAQdolu-0,286 856,5322:00:01
SP500dolu-0,412 652,0122:43:24
DAXdolu-0,4413 068,0817:35:30
WIG20nahoru+1,262 434,6117:00:16


Odborné články

Ekonomika ČT24.cz