Uživatel nepřihlášen | Přihlásit se | Zaregistrovat se
Středa 24.1.2018 0:49
Akcie.cz»Zpravodajství»Odborné články»Čeká US automobilky opravdu řízený bankrot?

Zpravodajství

Čeká US automobilky opravdu řízený bankrot?

06.04.2009 00:00:00 | Fio banka

Americké automobilky dostaly od vlády čas na představení plánu na záchranu, vyjednání nových podmínek s odbory a restrukturalizace dluhu s věřiteli. Ve druhém a třetím bodě neuspěly – viz minulý díl seriálu o amerických automobilkách, který naleznete ZDE.

Den před vypršením řádné lhůty na představení aktualizovaných plánů na restrukturalizaci tak již americkým vládním činitelům došla trpělivost a osud automobilek „vzali“ do svých rukou. Důvodem byla nespokojenost s dosavadními kroky obou automobilek, které představily příliš optimistické výhledy a dostatečně nesnížily náklady. Administrativa nového prezidenta Obamy požádala General Motors o odstoupení jejího šéfa Ricka Wagonera, který stál v čele automobilky od roku 2000 a ve firmě pracuje po celou svoji kariéru. Ten této žádosti vyhověl a místo přenechal současnému COO Fritzu Hendersonovi. Kromě Wagonera mají být vyměněni i další členové představenstva. U sousedního Chrysleru zatím svou pozici šéf Robert Nardelli uhájil.

Poslední šance pro GM a Chrysler

Vládní činitelé oznámili, že oběma automobilkám poskytli další čas na představení radikálnějších plánů na restrukturalizaci s tím, že tentokrát se opravdu jedná o poslední možnost. General Motors bylo poskytnuto dalších 60 dnů na to, aby se mohla restrukturalizovat. Během této doby bude kladen důraz zejména na zdárné dotažení jednání s věřiteli a odbory. Americká vláda po tuto dobu bude poskytovat firmě potřebný provozní kapitál na zajištění chodu firmy. Na tomto procesu by se vládní činitelé měli podílet více než doposud.

Chrysleru byla poskytnuta kratší doba, a to 30 dnů. Během ní má automobilka dotáhnout jednání o partnerství s italským Fiatem. To je také podmínkou, aby společnost obdržela vládní půjčku v hodnotě 6 mld. USD. Vláda uvedla, že pokud se tak, nestane nevidí jediný důvod jí poskytnout další pomoc - když Chrysler není životaschopný jako samostatná společnost. Chrysler, který ohodnotil technologickou spolupráci s italskou značkou na 8 až 10 mld. USD, uvedl, že dohoda by měla být dotažena do zdárného konce co nejdříve.

„Špatná/dobrá“ GM

Dle posledních zpráv je ale čím dál jasnější, že jedna (nebo obě?) z automobilek se bankrotu (v nějaké formě) nejspíše nevyhne. Přiznala to i samotná Obamova administrativa. Dle jejích optimistických plánů by mohlo dojít k rozdělení obou automobilek na „špatné“ a „dobré“ části (tento koncept je u amerických vládních činitelů v poslední době velmi oblíbený, viz uvažovaný plán na záchranu bank). „Dobrý“ General Motors by se stal samostatnou společností s tím, že by si ponechal značky jako Chevrolet a Cadillac a také některé zahraniční divize firmy. V tomto „novém“ GM by mohli získat podíl věřitelé i odbory, nebo by došlo k odprodeji celé společnosti. Do „špatné“ GM by se pak převedly miliardové zdravotní a důchodové závazky společnosti, neatraktivní značky jako Hummer nebo Saturn a další „špatná“ aktiva. Tato „stará“ GM by byla pod ochranou věřitelů, dokud by nebyla rozprodána nebo zlikvidována. Výtěžek z případného prodeje by směřoval na splacení pohledávek různých věřitelů. V případě Chrysleru by mohla být zdravá část prodána Fiatu - pod podmínkou, že bude dokončena stávající dohoda. Bankrot by měl automobilce dát větší páku při vyjednávání nových pracovních podmínek s odbory a restrukturalizovaci dluhu s věřiteli.

Vládní tým na záchranu automobilek počítá, že rychlý řízený bankrotní proces by mohl trvat pouze 30 dnů. Zdroje blízké Chrysleru se však obávají, že automobilka by nemusela přežít ani takto krátkodobé bankrotní řízení. Vláda si od současné situace slibuje, že hrozba bankrotu vytvoří větší tlak na odbory a věřitele , aby se s automobilkami dohodly. Otázkou zůstává, jestli je vůbec možné za tak krátkou dobu pročistit tak velkou společnost, jako je GM; žádná podobně velká firma se zatím v bankrotním řízení v USA neocitla. Ve zprávě, kterou si GM nechala vypracovat, vyšlo najevo, že za posledních 14 let pouze 3 % společností, které požádaly o ochranu před věřiteli, z bankrotu vystoupily za méně než 90 dní. Mezi možné scénáře tak dále patří i zdlouhavý a nákladný bankrot.

Další osud automobilek je pochmurný

Ani kdyby se všechny tři automobilky zachránily, nebudou mít ještě na růžích ustláno. Ekonomická recese v USA a pokračující propady prodejů automobilů vyhlídky pro letošní rok příliš nezlepšují. V loňském roce přitom hospodařily všechny tři americké automobilky s celkovou ztrátou přesahující 40 mld. USD (ztráta samotné GM činila 30,9 mld. USD).

Pozice detroitských automobilek na domácí půdě bude nadále oslabovat, neboť nelze očekávat, že by se jim za tak krátkou dobu podařilo stáhnout náskok zahraničních konkurentů na poli menších a úspornějších vozů. Naštěstí pro Ford a GM se jim daří prosazovat úspěšně v zahraničí (Čína, Evropa, Brazílie), což částečně vyvažuje ztrátu. Za loňský rok GM prodala téměř 60 % produkce mimo domácí trh. Chrysler takové „štěstí“ nemá. Následující dva měsíce budou tedy v Detroitu opravdu zajímavé a je možné, že po této době už si budou muset Američané zvyknout, že zažitý termín „Big 3“ nebude na co použít. Na druhou stranu jakékoliv další polovičatá řešení nemají smysl - a budou pouze nesmyslně zatěžovat kapsy daňových poplatníků.

Autor: Chádí El-Moussawi

Poslední zprávy

Právě diskutujete


Zajímavé vzestupy

PEGAS844,00+2,68
TABAK17 180,00+1,78
TELEC286,00+0,88
ERBAG1 034,00+0,73
CEZ522,50+0,58

Zajímavé poklesy

EFORU109,00-3,54
PEN9,40-1,05
VIG722,00-0,76
STOCK88,90-0,34
PVT1,000,00

Kurzovní lístek

EURdolu25,405-0,01
HUFnahoru8,192+0,13
JPYdolu18,771-0,25
PLNdolu6,093-0,04
USDnahoru20,742+0,04

demo-e-broker

Indexy

Pro úplné zobrazení je nutné mít nainstalován Flash Player, dostupný např. zde.

Flash | Obrázek

PXnahoru+0,381 137,0623.01.18
RMnahoru+0,661 511,0523.01.18
DJIAdolu-0,0126 210,8123.01.18
NASDAQnahoru+0,717 460,2923.01.18
SP500nahoru+0,222 839,1323.01.18
DAXnahoru+0,7113 559,6023.01.18
WIG20dolu-0,592 461,2129.12.17


Odborné články

Ekonomika ČT24.cz