Uživatel nepřihlášen | Přihlásit se | Zaregistrovat se
Středa 24.1.2018 0:41
Akcie.cz»Zpravodajství»Odborné články»Stará automobilka GM končí, ať žije nová!

Zpravodajství

Stará automobilka GM končí, ať žije nová!

13.07.2009 00:00:00 |

General Motors Corp. v pátek uzavřela prodej tzv. dobrých aktiv novému výrobci aut zaštítěnému státem, a to rychlostí ještě před šesti měsíci pro experty na automobilový průmysl a bankroty nepředstavitelnou. Proces bankrotu GM se svými 40 dny je některými označován za nejrychlejší v historii u společnosti této velikosti. GM tak o dva dny předstihla svého rivala a "bankrotového předchůdce", Chryslera, který se dohodl na prodeji s Fiatem.

Žádoucí aktiva GM včetně značek jako Chevrolet, Cadillac a GMC byla prodána nové společnosti s názvem Vehicle Acquisition Company, která však má být brzy přejmenována na General Motors Company, v níž federální vláda bude držet téměř 61 % nové společnosti, a to spolu s kanadskou vládou (11, 7 %), odborářskou organizací United Auto Workers union (17,5 %) a držiteli obligací vlastnícími zbytek.

Nová společnost bude mnohem menší, značky jako Saturn, Hummer, Opel a Pontiac budou prodány, nebo bude jejich prodej prostě ukončen. Bude mít také menší prodejní síť, bude muset během reorganizace rozvázat poměr s tisíci dealery.

Když GM 1.6. General Motors Corp. formálně vyhlásila bankrot, jelikož nesplnila požadavek Obamovy administrativy přijít s plánem, který by automobilku vrátil k ziskovosti, slíbil prezident Obama v tento ponižující okamžik pro kdysi domintnaního výrobce aut, že reorganizace bude rychlá a kontrolovaná. A skutečně - během soudních jednání na Manhattanu právníci, výkonní ředitelé GM a vláda dokázali, že rychlost je pro ně důležitá. (Vláda původně varovala, že reorganizace může trvat 90 dní.) Jedinou alternativou k plánu prodeje byla podle nich likvidace, tedy návrh, který by podle nich vyvolal šokové vlny v celé ekonomice a zanechal věřitelům jen oči pro pláč.

Na rozdíl od Chrysleru, jehož reorganizace zahrnovala dovolání tří penzijních fondů státu Indiana k Nejvyššímu soudu, GM neměl oponenta s dostatečným vlivem, aby oddálil prodej. Čelil námitkám rozštěpených drobných držitelů obligací v celkové $27 bilionů, soudících se obětí havárií apod., jejichž stížnosti byly z velké části smeteny ze stolu.

Žádný z protestů se nedostal dále než k Federal District Court, kde jsou požadavky ohledně bankrotů prvotně uplatňovány. A v rozhodnutí schvalujícím prodej GM soudce Robert E.Gerber (Federal Bankruptcy Court) řekl, že jeho rozhodnutí záviselo zčásti na precedentech nastavených případem bankrotu Chrysleru o měsíc dříve.

S uzavřením prodeje však teprve začíná těžká role GM. Vysocí státní úředníci slíbili, že nebudou řídit společnost na mikro úrovni, ačkoliv budou většinovým vlastníkem a vybrali již nové ředitele včetně bývalého předsedy a ředitele AT&T. Do konce roku vláda "nalije" do výrobce aut $50 bilionů z peněz daňových poplatníků. Vláda doufá, že novou GM uvede znovu na burzu příští rok.

Ale do té doby i po ní bude muset nová GM bojovat se slábnoucími prodeji aut. Nákupy nových aut jsou letos o 37 % nižší se sezónně očištěnou roční mírou nyní ve výši 9,91 milionu vozů, stále pod množstvím, které američtí výrobci potřebují, aby pokryly režii. Henderson, generální ředitel GM, potvrdil, že neočekává, že by se společnost vrátila do zisku letos.

GM se tedy musí naučit existovat jako daleko méně dominantní hráč. V prvních šesti měsících mělo méně než 20 % trhu, tedy daleko od 50 %, které mělo ve svých vládnoucích dekádách. Rivalové od Toyotay přes Hyundai až k Fordu, který usiluje o restrukturalizaci svých financí, aby se vyhnul bankrotu, všichni získali na tržním podílu.

Fritz Henderson na tiskové konferenci v pátek uvedl, že nová automobilka GM bude rychlejší a zodpovědnější k zákazníkům než ta stará. Společnost bude prý daleko více zaměřena na zákazníky. Pro ně také bude mimo jiné testováno partnerství s eBay pro ty, kteří chtějí koupit vůz při aukci online. Společnost bude vyrábět auta, která chtějí zákazníci, a uvede je na trh rychleji než v minulosti. "Víme, že společnosti byla dána druhá šance, která přichází zřídka. Jsme za to vděční a oceňujeme fakt, že nyní máme nástroje, abychom uspěli," řekl Henderson.

Oznámil, že řady managementu budou sníženy o 35 %, 450 výkonných pracovníků. Celkem má přijít o práci 4000 úředníků (společnost stále zaměstnává 88 000 lidí v USA a 235 000 v zahraničí). Henderson také uvedl, že výrobce aut uvádí "Tell Fritz" Web site, aby umožnila vlastníkům a veřejnosti sdílet své obavy se senior managementem.

Nová GM prý splatí dluhy a vrátí se do zisku. To však nebude snadné. GM nashromáždila hromadu ztrát a přežívá jen proto, že očekává $50 bilionů v úvěrech od americké vlády. Bez těchto úvěrů by společnost podle svých představitelů byla rozprodána na kousky.

Části GM, které nepřejdou pod novou společnost, se stanou součástí "staré" GM, souhrnu aktiv a pasiv, které budou prodány, aby bylo zaplaceno věřitelům. Problémová automobilka prodělala v posledních čtyřech letech přes $80 bilionů. Společnost však uvedla, že bude schopna vydělávat, i když americký trh aut zůstane na pokleslé úrovni 10-10,5 milionů prodaných aut.

Zdroj: The Financial Times

Poslední zprávy

Právě diskutujete


Zajímavé vzestupy

PEGAS844,00+2,68
TABAK17 180,00+1,78
TELEC286,00+0,88
ERBAG1 034,00+0,73
CEZ522,50+0,58

Zajímavé poklesy

EFORU109,00-3,54
PEN9,40-1,05
VIG722,00-0,76
STOCK88,90-0,34
PVT1,000,00

Kurzovní lístek

EURdolu25,405-0,01
HUFnahoru8,192+0,13
JPYdolu18,771-0,25
PLNdolu6,093-0,04
USDnahoru20,742+0,04

demo-e-broker

Indexy

Pro úplné zobrazení je nutné mít nainstalován Flash Player, dostupný např. zde.

Flash | Obrázek

PXnahoru+0,381 137,0623.01.18
RMnahoru+0,661 511,0523.01.18
DJIAdolu-0,0126 210,8123.01.18
NASDAQnahoru+0,717 460,2923.01.18
SP500nahoru+0,222 839,1323.01.18
DAXnahoru+0,7113 559,6023.01.18
WIG20dolu-0,592 461,2129.12.17


Odborné články

Ekonomika ČT24.cz