Uživatel nepřihlášen | Přihlásit se | Zaregistrovat se
Sobota 16.12.2017 8:14
Akcie.cz»Zpravodajství»Odborné články»Automobilový průmysl: Klid před další bouří

Zpravodajství

Automobilový průmysl: Klid před další bouří

25.01.2010 00:00:00 |

Globální automobilový průmysl se ohlíží za turbulentním rokem. Na jeho hlubokou recesi reagovalo mnoho vlád subvenčními programy, které v roce 2009 vedly k velice rozdílným tržním výsledkům. Světový automobilový průmysl si sice již v minulých měsících prošel dnem, doběhnutí podpůrných opatření ale stejně jako přebytečné kapacity nasvědčují dalšímu napětí v roce 2010 i dál.

Na začátku roku 2009 to vypadalo, že poptávka po autech ve světě spadne ještě níže než rok předtím. V roce 2008 upadlo toto odvětví do recese, která ještě zesílila po pádu Lehman Brothers; pro rok 2009 se tedy zdál naprogramován dvouciferný pokles světového odbytu nových aut. Díky velkému hospodářskému a politickému významu tohoto odvětví pro mnoho zemí však nechtěly vlády propadu nečinně přihlížet a zavedly miliardové subvenční programy k podpoře poptávky, které byly navíc relativně lehce politicky prosaditelné. Německo bylo v tomto průkopníkem, a to se šrotovným v celkové hodnotě 5 miliard EUR obzvláště stědrým. Německý příklad následovalo mnoho evropských zemí, USA, Čína i další státy.

Subvence podpořily poptávku na jednotlivých trzích, ale tržní výsledky vypadají velmi rozdílně, neboť se lišily výše podpory i výchozí pozice. Nejúspěšnější byla opatření v Číně - poptávka po osobních autech expandovala v roce v 2009 díky různým stimulům o více než 40 %. Na druhém konci stupnice stojí zřejmě USA nebo Španělsko, kde odbyt klesl cca o pětinu. Podpůrné programy "pouze" zabránily ještě silnějšímu poklesu poptávky. Pravda je, že se zde předtím obzvláš´t prudce rozvinula krize trhu s nemovitostmi a automobilový trh strhla s sebou. Globální pokles odbytu osobních automobilů v roce 2009 se pohyboval jen v nízkých jednociferných procentech.

Dno je za námi, ale rizika zůstávají

Na většině světových automobilových trhů bylo v uplynulých měsících již dosaženo dna (to platí především pro segment osobních aut). Impuls pro poptávku spuštěný podpůrnými programy by mohl přejít v s sebou nesoucí ozdravení. Slovo vzestup by ale bylo příliš silné, na to jsou očekávaná čísla růstu příliš malá. Například od západní Evropy by člověk v roce 2010 neměl čekat žádné zázraky, neboť s pomíjením subvencí budou některé trhy přinejmenším dočasně zažívat opět přidušení. I v Číně by se přírůstky v roce 2010 mohly pohybovat spíše v řádech "pouhých" 10 %. V USA je možné dvouciferné plus, ovšem z velmi nízké základny.

Německý automobilový trh znovu rozpolcen

Vývoj německého automobilového průmyslu proběhl v roce 2009 zcela ve znamení šrotovného - a to se bude v průbehu roku 2010 opět projevovat, ovšem s opačným znaménkem. Po přírůstku nových registrací osobních aut ve výši 23 % v minulém roce se může poptávka v roce 2010 scvrknout až ke 30 %. Především segmenty, které byly úspěšné v roce 2009, stojí v roce 2010 na straně poražených - retailové zákazníci budou poptávat méně aut a v průměru se budou opět více kupovat větší auta a osobní vozy s dieselovými motory. To zvýhodní (v relativním pohledu) německé "prémiové" dodavatele, zatímco masovému trhu připraví těžkosti. Proto se importérům zřejmě sotva podaří udržet tržní podíl, který zrovna získali.

Němečtí výrobci aut a jejich dodavatelé by tak z toho mohli vyváznout bez větších šrámů tím, že by propad na domácím trhu vykompenzovali znovu stoupajícím exportem. Nakonec v roce 2009 se exportní kvóta německých výrobců aut pohybovala pořád ještě blízko 70 %. Protože by se v zahraničí mohla poptávka po větších autech vyvíjet lépe, jsou zde "prémioví" dodavatelé také ve výhodě. Domácí produkce bude v každém případě opět růst. Oproti tomu opravdu vážný bude rok 2010 pro obchod s auty a opravny. Těm chybí exportní ventil. Navíc konec šrotovného negativně ovlivní nejen obchod s novými auty, ale i použitými vozy - a opravny. Díky úspěchu šrotovného v minulém roce totiž chybějí v r.2010 nejen dva miliony potenciálních kupců použitých vozů, ale chybí také mnoho starých aut potřebujících opravu.

Základní problém přebytečných kapacit zůstává

Když pomyslíme na to, že se světový automobilový průmysl téměř dva poslední roky nacházel v nejhlubší krizi v historii, je současná nálada v odvětví překvapivě optimistická. Pro to existují díky ozdravení jednotlivých trhů sice oprávněné důvody, ale se stávajícím globálním přebytkem kapacit je fundamentální problém stále stejně palčivý. Přizpůsobení kapacit stojící za zmínku proběhlo zatím výhradně v USA. Současně však byly především v Asii, ale i v USA postaveny nebo naplánovány nové továrny. Tím zůstává převis nabídky zachován, přestože bude globální poptávka po autech v dalších letech opět růst. Potřebnému zdravému smrštění zabránily subvence. Cenou za to je trvale vysoká konkurence a tlak na cenu. Další bouře v odvětví je tedy naprogramována - a pokud to politici připustí, také si vyžádá oběti.

Eric Heymann

http://www.dbresearch.com

Autor: Deutsche Bank Research

Poslední zprávy

Právě diskutujete


Zajímavé vzestupy

TOMA1 255,00+2,45
VIG650,00+1,69
VGP1 499,00+1,28
STOCK80,60+1,00
PRSLU2 420,00+0,58

Zajímavé poklesy

FOREG175,40-2,50
CETV97,95-2,00
KOMB900,00-1,24
TELEC272,90-1,12
TABAK16 400,00-0,95

Kurzovní lístek

EURnahoru25,680+0,01
HUFdolu8,193-0,18
JPYdolu19,384-0,67
PLNdolu6,090-0,11
USDdolu21,750-0,31

demo-e-broker

Indexy

Pro úplné zobrazení je nutné mít nainstalován Flash Player, dostupný např. zde.

Flash | Obrázek

PXdolu-0,321 062,0515.12.17
RMnahoru+3,831 399,4915.12.17
DJIAnahoru+0,5824 651,7415.12.17
NASDAQnahoru+1,176 936,5815.12.17
SP500nahoru+0,902 675,8115.12.17
DAXnahoru+0,2713 103,5615.12.17
WIG20dolu-0,492 416,9515.12.17


Odborné články

Ekonomika ČT24.cz