Volkswagen přemýšlí o další továrně v Rusku, hledá ji Škoda
MLADÁ BOLESLAV Automobilový koncern Volkswagen zvažuje, že začne montovat vozy v Rusku v dalším závodě. Expanzi na tamním trhu mají přitom vést hlavně Češi. Podle člena dozorčí rady Škody Auto a šéfa odborů v automobilce Jaroslava Povšíka to souvisí s připravovanou velkou celosvětovou expanzí koncernu. "Škoda Auto dostala za úkol prověřit ještě jednu lokalitu v Rusku," napsal Povšík ve "svém" týdeníku Škodovácký odborář.
Vedení automobilky tyto informace odmítá a nechce blíže komentovat. "Není to rozhodně nic aktuálního a ani o ničem takovém není rozhodnuto," řekl mluvčí automobilky Jaroslav Černý. Koncern Volkswagen na otázky ohledně nové továrny nereagoval. Povšík si i včera stál na svém a tvrdí, že informace o chystaném závodu je pravdivá. "Připravuje se teď ze Škodovky výprava do Ruska, která bude zkoumat vytipované lokality," dodal Povšík. Podle informací MF DNES nepůjde o výrobu v hale postavené na zelené louce, ale v již existující továrně. Jednou z lokalit má být Smolensk. Volkswagen má zatím v Rusku závod v Kaluze, 179 kilometrů jihovýchodně od Moskvy. Jeho kapacita není zcela naplněná. Koncern tu má ještě přitom v záloze dalších 600 hektarů v sousedství současného závodu, kde se kromě volkswagenů montují i škodovky.
Češi v Rusku
Češi jsou do Ruska zahraničními firmami v autoprůmyslu vysíláni čím dál častěji, nejen v případě automobilek. Například liberecký závod nadnárodního výrobce autodílů Magna slouží současně i jako "nadřízený" pro tři firemní továrny v Rusku.Na tamním trhu působí i řada českých dodavatelů dílů. Nejaktivnější z nich je táborský Brisk, který vyrábí snímače a zapalovací svíčky - v těch je na ruském trhu největší.
"Jít v roce 1995 do Ruska zpětně hodnotím jako nejlepší nápad v podnikání," pochvaluje simajitel Brisku Mojmír Čapka. Expanzi Volkswagenu v Rusku vidí jako logickou. "Je potřeba tu mít připravené kapacity pro případ dalšího růstu, a ne začít stavět, až když tu už všechny automobilky budou," míní Čapka.
V Rusku se loni prodalo kolem půldruhého milionu aut, ale prodeje během krize hodně spadly. Poptávku oživilo až šrotovné, díky kterému se má letos v Rusku prodat 1,6 milionu aut. Podle některých odhadů se má jejich počet během několika let zdvojnásobit. Škoda loni prodala v Rusku 33 tisíc aut. V Kaluze vyrábí oktávie, fabie, z rozložených dílů se v Rusku montují i vozy Yeti. Podobně se v Kaluze kompletují i vozy Audi, ale podle informací ruského tisku má tato montáž skončit. Snaha zahraničních firem posílat do Ruska Čechy má logiku, myslí si Čapka. A to nejen kvůli jazykům. "Češi mají v Rusku při jednáních lepší pověst než třeba strozí Němci," podotkl Čapka. I Volkswagen v Rusku vede Čech: bývalý místopředseda vlády a někdejší personální šéf Škodovky Martin Jahn. Ten včera spekulace o novém závodě odmítl komentovat.
Poslední zprávy
- Zvolen nový místopředseda dozorčí rady ČEZ
27.03. 13:25 ČEZ - Skupina ČEZ v souladu se svou dekarbonizační strategií zahajuje divestici vybraných polských aktiv,
26.03. 07:10 ČEZ - ČEZ podepsal úvěrovou smlouvu ve výši 840 mil. EUR na financování akvizice 55,21% podílu ve společno
25.03. 18:46 ČEZ - Hospodářské výsledky za rok 2023
21.03. 07:00 ČEZ - Skupina ČEZ dosáhla dohody o akvizici 55,21% podílu v provozovateli plynárenské infrastruktury GasNe
21.03. 07:00 ČEZ