Výrobci helikoptér – nečekaná oběť nízkých cen ropy
Nízké ceny ropy (a s tím související levné pohonné hmoty) se z pohledu výrobců helikoptér na první pohled jeví jako pozitivní impuls pro prodeje nových strojů, jak tomu je například u výrobců letadel. Na druhou stranu se však zdá, že pozitivní vliv nízkých cen paliv nedokáže vyvážit nižší poptávku po helikoptérách ze strany ropných společností, do kterých přitom v současnosti směřuje více než čtvrtina všech strojů určených pro komerční využití (viz graf níže). Ropné společnosti využívají helikoptéry především pro přepravu mezi těžebními plošinami a pro průzkum nových lokalit.
Pětina z celkových 1900 helikoptér v ropném průmyslu aktuálně leží ladem a dle expertů z oboru by měl tento podíl v nejbližší době ještě narůstat. To představuje výrazný obrat situace oproti době před dvěma roky, kdy výrobci helikoptér nezvládali uspokojit vysokou poptávku po nových strojích ze strany komoditního sektoru. Běžnou praxí u řady komoditních společností tehdy bylo například sdílení helikoptér. Výraznější pokles tržeb z prodeje komerčních helikoptér byl patrný již v loňském roce (viz graf níže). Analytici společnosti Teal Group, která se zabývá tvorbou analýz pro letecký sektor, navíc očekávají další pokles tržeb v letošním roce.
Pokles poptávky po nových strojích ze strany komoditního sektoru znamená komplikaci pro přední výrobce helikoptér pro komerční využití. Řada z nich navíc v nedávné době výrazněji investovala ať už do vývoje nových modelů (to je případ společností Airbus nebo Textron) nebo do nákupu společností z tohoto sektoru (konglomerát General Electric nedávno zaplatil 1,8 mld. USD za největšího pronajímatele helikoptér Milestone Aviation Group). Otázkou, je jakým způsobem výrobci naloží s novými stroji, které se nepodaří prodat.
Nižší zájem ze strany ropných společností již tvrdě dopadl především na provozovatele přepravy pomocí vrtulníků. Z těchto přepravců jsou na ropný průmysl úzce napojené například společnosti CHC Group a Bristow Group, které se aktuálně snaží přeorientovat na záchranné mise, lékařské účely a lety pro VIP klientelu. Tento přechod však není vůbec jednoduchý vzhledem k tomu, že výbava helikoptér určených pro odlišné účely se značně liší. Ropný sektor rovněž preferuje jiné modely než ostatní zákazníci.
Velká část významných provozovatelů helikoptér v současné době přistupuje k výraznému omezení objednávek nových strojů. Například společnost Era Group, jeden z největších poskytovatelů helikoptér v Mexickém zálivu, oznámila, že uvažuje o zrušení až třetiny objednávek, které by se mělo týkat i dohod s divizí Sikorsky, která spadá pod společnost Lockheed Martin. Špatnou situaci v sektoru dokumentuje i výrazný propad akcií výše zmíněných společností CHC a Bristow, ty se aktuálně obchodují za zlomek ceny z dubna 2014 (viz graf níže). Dle expertů z oboru je jen otázkou času, kdy se špatná situace provozovatelů největších komerčních letek v plném rozsahu přesune i na hlavní výrobce helikoptér.
Zdroj: The Wall Street Journal, Bloomberg
Tomáš Spousta, Fio banka, a.s.
Poslední zprávy
- Denní report - pondělí 15.04.2024
15.04. 22:07 Fio - Americké akcie se noří do červených čísel
15.04. 20:17 Fio - Pražská burza na záporné nule
15.04. 16:37 Fio - Wall Street v úvodu roste
15.04. 16:01 Fio - Dividenda ČEZ v roce 2024 a dalších letech (+komentář analytika)
15.04. 15:57 Fio