Je vhodné hodnotit kvartální výsledky společností na základě srovnání s konsensuálním odhadem?
Pravděpodobně nejrychlejší cestou, jak si udělat obrázek o výsledcích společnosti je porovnání reportovaných údajů s průměrným odhadem analytiků, který pravidelně sestavují například agentury Bloomberg a Reuters. V případě amerických společností se takto nejčastěji porovnává čistý zisk na akcii a celkové tržby.
Tento rychlý způsob hodnocení však může být značně zavádějící. Kromě toho, že nejsou zohledněny další skutečnosti (například výhled, slovní komentář představitelů společnosti atd.) může být i průměrný odhad analytiků zkreslující. Podíváme-li se na čistý zisk na akcii u společností zahrnutých do indexu S&P 500 za poslední dva kvartály, zjistíme, že ve většině případů byl tržní odhad nastaven příliš nízko. V tomto případě dokonce více než tři čtvrtiny společností svými čísly překonaly konsensus analytiků a pouze 23 % společností za konsensuálním odhadem zaostalo, jak ukazuje následující graf.
Tento výsledek lze považovat za poměrně překvapivý vzhledem k tomu, že ho bylo dosaženo na základě relativně velkého vzorku (1000 pozorování) a u nejvýznamnějších společností obchodovaných v USA, které pokrývá celá řada analytiků. Na základě dat z posledních dvou kvartálů lze usuzovat, že k překonání průměrného odhadu analytiků mohou s rezervou stačit i mediánová čísla. Na druhé straně pokud společnost zůstane za tržními odhady pozadu, může to znamenat varovný signál.
Současně však nelze zapomínat, že dva kvartály jsou pořád relativně krátké období, ve kterém může do výsledků firem promluvit celá řada faktorů, které jsou v období stanovování odhadů v mnoha případech ještě neznámé. Mezi tyto faktory lze zařadit například růst ekonomiky, zpožděná makrodata, vývoj měnových kurzu a další. Zajímavé by jistě rovněž bylo sledovat odhady a následnou realitu na úrovni jednotlivých společností.
Zdroj: Bloomberg
Tomáš Spousta, Fio banka, a.s.
Poslední zprávy
- Booking reportoval výsledky za 2Q nad očekáváním, výhled na 3Q však analytici vnímají jako zklamání
30.07. 13:50 Fio - Starbucks zveřejnil výsledky za 3Q, společnost nadále pracuje na otočení trendu pod novým CEO
30.07. 12:05 Fio - Visa ve 3Q zaznamenala dvouciferný růst výnosů, výhled na celý rok ponechala beze změny
30.07. 11:45 Fio - Adidas ve 2Q nenaplnil odhad trhu na úrovni tržeb
30.07. 11:05 Fio - Porsche zveřejnilo výsledky za 1H, automobilka potřetí tento rok snížila svůj výhled
30.07. 10:44 Fio