Kofola: Kofolu brzdilo chladné jaro, rostly Leros, UGO i Adriatic
Pomalý příchod teplých měsíců oslabil nápojáře. Skupina Kofola potvrdila pokles tržeb, dařilo se Lerosu, UGU a v Adriaticu
Nápojářská skupina Kofola zažila studené jaro. Predikce poklesu poptávky z důvodů daňových zásahů se potvrdily, druhý kvartál přinesl tržby skupiny ve výši 2,97 miliardy korun, ukazatel EBITDA klesl o 14,2 %. Meziročně vyšší tržby zaznamenaly dceřiné společnosti Radenska Adriatic, LEROS i UGO, které překonaly své cíle.
V československém segmentu došlo ve 2. kvartálu 2025 k očekávanému poklesu tržeb. „Částečně nižší tržby byly způsobeny pomalejším příchodem teplejších jarních měsíců. Nejznatelnější byl pokles prodejů slazených nápojů na Slovensku, způsobený zavedením vysoké spotřební daně,“ vysvětluje Daniel Buryš, generální ředitel Kofoly v Česku a na Slovensku.
Trend stabilizace nákladů na materiál, suroviny a energie pokračoval. Kofola dále budovala a posilovala značky a kompletní portfolio nealko nápojů. „V segmentu HORECA jsme úspěšně začali distribuovat novou značku ovocných džusů a nápojů Curiosa. Zároveň jsme vyvinuli výjimečné ledové čaje Dilmah Ice Tea,“ doplňuje úspěchy Daniel Buryš.
Chladné jaro ovlivnilo i celkové tržby v gastronomii. Kampaní Pojď na Kofolu, která vyzdvihovala jedinečnost čepované Kofoly, vyzývala česká rodinná firma k návštěvě gastro provozoven. Silnější marketingové podpory se dočkala i limonáda Targa nebo hroznová Vinea.
Z pohledu investic započala Kofola stavbu nové skladové haly v závodě v Mnichově Hradišti, která by do budoucna měla přinést efektivity v oblasti logistiky a skladování. Po loňské akvizici vendingové společnosti MIXA VENDING letos oznámila koupi 100% podílu ve společnosti ASO VENDING, největším provozovateli kávových, jídelních a nápojových automatů na Slovensku. Transakci, kterou ve 3. čtvrtletí schválil Protimonopolný úrad na Slovensku, dokončila společnost Kofola 14. srpna.
Podobně ovlivnilo chladné jaro i české pivovary. „Pokles tržeb způsobilo horší počasí a poklesly i prodeje v rámci exportu. V 2. čtvrtletí se nedařilo žádnému prodejnímu formátu – pokles zaznamenaly plechovky, sklo i KEGy. Celkově proti loňsku ztrácíme 7,9 % v tržbách, na úrovni EBITDA jsme o 18,3 % pod loňským rokem,“ vypočítává René Musila, generální ředitel Pivovary CZ Group.
Svěží vítr by do rozvoje značek mohly vnést investice do marketingu – redesignu se po letech dočkaly značky Holba a Zubr, v přípravě je i Litovel. „Zubr se stal oficiálním pivem organizace Oktagon MMA. Součástí partnerství je kromě přítomnosti na turnajích v Česku i limitovaná edice piva Zubr Grand Oktagon. Věříme, že tato spolupráce nám přinese nové zákazníky a v budoucnu otevře další cesty pro export,“ vysvětluje Musila. Dlouhodobě rostoucí kategorií jsou nealko piva. Pivovary CZ Group rozšířily segment ochucených nealko piv o Zubr Yuzu, Holbu Lesní Malinu, Litovel Mango&Limeta, Spritz Bitter Orange.
Na vlně úspěchu i ve druhém čtvrtletí letošního roku pokračoval čerstvý pilíř skupiny. „UGO překonalo očekávání ve všech klíčových ukazatelích, a to jak z hlediska tržeb, tak i příspěvku k EBITDA. Výsledky byly poháněny produktovými inovacemi, digitalizací a otevřením nové Salaterie v pražských Dejvicích. Cíle tržeb splnilo UGO i v divizi baleného sortimentu,” jmenuje Marek Farník, generální ředitel UGO Trade.
Pro čajem a kávou provoněný pilíř, LEROS, je období květen až červenec mimo sezónním časem, kdy je klíčové zaměřit se na minimalizaci ztrát. „Ve 2. čtvrtletí jsme výrazně předčili očekávání jak v tržbách, tak i v EBITDA. Také jsme se velmi dobře připravili na hlavní sezónu, která začíná srpnem a pokračuje do listopadu, a naskladnili dostatečné zásoby,“ říká Martin Mateáš, generální ředitel voňavého pilíře.
Solidní meziroční nárůst tržeb o 3,2 % zaznamenala v první polovině roku Radenska Adriatic. „Růst byl podpořen zejména vyšším prodejem ve Slovinsku (+4 %), stejně jako 5% nárůstem na exportních trzích. Zaznamenali jsme výrazný nárůst poptávky a spotřeby zejména v červnu, kdy oblast zasáhla dlouhá vlna veder. Růst se však proporcionálně nepromítl do EBITDA, a to hlavně kvůli vyšším provozním nákladům souvisejícím se zvýšenými investicemi do značky a rostoucím mzdovým nákladům po úpravách minimální mzdy,“ vysvětluje Marián Šefčovič, generální ředitel Radenska Adriatic.
S ohledem na výhled se Kofola rozhodla korigovat výsledky pro rok 2025, a to ze současného rozpětí 1,9 - 2,0 miliard korun na jeho spodní hranici. Stále očekává růst oproti roku 2024, kdy celková výše zisku EBITDA dosáhla 1,85 miliard.
Bližší informace na https://investor.kofola.cz/.
Poslední zprávy
- Denní report - úterý 02.09.2025
02.09. 22:44 Fio - Kofola ČeskoSlovensko: výsledky hospodaření za 2Q 2025
02.09. 20:21 Fio - Wall Street po prodlouženém víkendu ztrácí
02.09. 20:04 Fio - InPost reportoval výsledky za 2Q, tempo růstu se v Polsku zpomaluje
02.09. 18:19 Fio - Kofola: Kofolu brzdilo chladné jaro, rostly Leros, UGO i Adriatic
02.09. 17:23 Kofola ČS a.s.