Je opravdu možné, že by Shell opustil český trh? Za 20 miliard nepochybně ano
Ve včerejších televizních zprávách se objevila pro některé poměrně překvapivá novinka. Mezinárodní kolos a firma
ztělesňující ropu a pohonné hmoty Shell uvažuje o odchodu z České republiky. Vezměme to po pořádku. Česká
rafinérská, součást Unipetrolu a stěžejní prvek české rafinace, trpí již dlouhodobě komplikovanou vlastnickou
strukturou, navíc podloženou vzájemnými opcemi majitelů. Již několikrát bylo naznačeno, že se podíly mohou měnit.
V loňském roce došlo k prvnímu kroku. Poměrně překvapivě získal podíl 16,33% od ConocoPhillips ruský Lukoil.
A to i přes fakt, že se ostatní akcionáři oháněli opcemi na předkupní práva. O ceně se vždy jen spekulovalo, jisté je
jen rozpětí mezi 270 miliony EUR a 500 miliony EUR za tento balík. První číslo uváděl PKN Orlen jako svoji nabídku,
která byla nižší než nabídka vítěze a 500 milionů byla částka, o které spekulovala média, ale jak Conoco, tak Lukoil ji
vyvrátili jako přemrštěnou. Z výše uvedeného je však vidět, že tento podíl je pro firmy opravdu strategický
a nebojí se za něj zaplatit přemrštěnou prémii. Fascinující je, že pokud vezmeme v potaz částku blížící se 500
milionům EUR, pak by cena celé ČRaf byla vyšší než burzou oceněná a likvidní hodnota celého holdingu Unipetrol, která
nyní osciluje kolem 36 miliard Kč. Podle čísel násobků čistého zisku bychom k ceně asi také nedošli, protože
rafinérské kapacity Unipetrolu v loňském roce podstoupily největší modernizaci a údržbu v historii za cca 2
miliardy korun a jejich finanční výkon ještě neodpovídá představám akcionářů. Hlavní myšlenkou českých rafinářů je nyní
vybudování nástrojů a kapacit, kterými budou efektivněji bojovat s aktuálně vyšší spotřebou nafty oproti benzínu
na českém trhu.
Z tohoto pohledu se dá plánovaný krok Shellu pochopit. Vládnout s 16% ve firmě se v podstatě nedá; trh
je ochotný nabídnout mimořádnou prémii i za minoritní podíl (viz. prodej Conoco) a navíc trh s pohonnými hmotami
v ČR i jejich marže má nejspíše to nejlepší období za sebou. Tedy neexistuje nic jednoduššího než prodat a díky
minimálně dvěma hladovým zájemcům – Unipetrolu a Lukoilu se dá očekávat krutý cenový boj.
Co však bude následovat? Nedá se spekulovat na fakt, že Shell díky prodeji minoritního podílu přijde o dodávky PHM pro
své pumpy, které patří do TOP3 na místním trhu. Ale nepochybně se v hlavách managerů promítá i teorie o úplném
opuštění ČR. Trh benzínových stanic je přehuštěn (3,5 stanice na 10 tis. obyvatel), růst podílů je možný jen nákupy
menších předražených stanic (akvizice v řádech 2 - 3 miliard) a trh ovládá Benzina s OMV, které chce
v budoucnosti konkurovat i Lukoil posilněn o akvizici Jet. Proč by tedy trojka trhu nemohla boj ještě vyostřit a
prodat své stanice? A možná cena za jejich pumpy? V roce 2005 přešly pumpy Aralu pod OMV za částku mezi 4 –
5 miliardami korun a tehdy měl Aral výbornou pověst. Byl čtyřkou trhu se 7,6% a nejvyšší výtočí na pumpu. Shell měl
tehdy 12,7% a jeho podíl stále osciluje kolem této příčky. Konkurence se tenčí, ale je agresivnější. Myslím, že cena
těsně pod 10 miliard korun za stanice Shellu by nás neměla překvapit. A odejít z ČR za více než 20 miliard,
z trhu, kde nikdy nebude hrát první housle, mi zase nezní nikterak nelogicky.
Poslední zprávy
- Denní report - úterý 14.05.2024
14.05. 22:13 Fio - Čínská Alibaba ve 4Q reportovala 86 % pokles čistého zisku
14.05. 16:39 Fio - Pražská burza klesala, ČEZ po výsledcích -1,09 %
14.05. 16:38 Fio - ČEZ: rozšířený komentář k výsledkům za 1Q 2024
14.05. 15:32 Fio - Footshop zveřejnil výroční zprávu za rok 2023 a náhled hospodaření za 1Q
14.05. 14:52 Fio