Globální sportovně-oděvní lídři: Nike a ti další
Článek je zaměřen na největší globální společnosti zabývající se výrobou a prodejem sportovního oblečení a obuvi. Právě prodej sportovní, nejčastěji běžecké obuvi, je hlavním pilířem příjmů většiny těchto společností. Vedle pohodlného sportovního oblečení
Obecně trh sportovního zboží lze rozdělit do více kategorií dle zvolených kritériích. Já se budu zabývat zejména těmi největšími hráči na trhu, kteří jsou zároveň obchodovaní na některé z velkých světových burz. Na následujících řádcích představím vybrané společnosti, porovnám některé fundamentální ukazatele a připojím komentář k aktuálnímu ocenění akcií.
Obrovské množství peněz v této branži proteče náklady na propagaci a marketing. Většinu výrobků jsou totiž schopni největší hráči na trhu vyrobit v podobné, ne-li takřka totožné kvalitně. Při volbě zboží ze strany spotřebitelů bývá klíčová také cena, která se vyjma specifických produktů pohybuje rovněž na velmi podobné úrovni. Často je tedy hlavním a rozhodujícím faktorem právě obliba konkrétní značky. Velcí globální výrobci si toho jsou velmi dobře vědomi, a tak neváhají vydat na marketing, různá partnerství a sponzoring desítky i stovky milionů dolarů ročně. V minulém roce například Adidas překonal svůj předchozí rekordní kontrakt na téměř 110 mil. dolarů ročně pro fotbalový Manchester United novou smlouvou s dalším světoznámým týmem Realem Madrid. Se španělským velkoklubem se firma dohodla na podmínkách v astronomické výši 150 milionů dolarů ročně. Sportovně-oděvní společnosti se tak často přeplácí, jen aby získaly na svou stranu důležité marketingové tváře.
Představení „velké čtyřky“
Americká světová jednička na poli sportovního průmyslu Nike dokáže vygenerovat za půl roku stejné tržby, jako německá dvojka globálního trhu Adidas za celý rok. Společnost Nike je navíc schopna dosáhnout nejen úctyhodných prodejů, ale zároveň umí vygenerovat velmi tučný zisk. Nike totiž za pouhý jeden kvartál vykáže čistý zisk na celoroční úrovni německého Adidasu. K tradičně známým gigantům je třeba připočíst také další německou společnost Puma a štiku posledních let americký Under Armour.
Představení "velké čtyřky" na poli sportovního průmyslu | ||||
---|---|---|---|---|
Společnost | Země | Tržní kapitalizace (mld. USD) | Tržby 2015 (mld. USD) | Zisk 2015 (USD) |
Nike (NKE) | USA | 100 | 30,6 | 3,3 mld. |
Adidas (ADS) | GER | 24 | 18,4 | 817 mil. |
Under Armour (UA) | USA | 18 | 4,0 | 237 mil. |
Puma (PUM) | GER | 3,3 | 3,4 | 34 mil. |
Zdroj dat: Bloomberg
Celý článek najdete v příloze.
Tomáš Plundra
Fio banka, a.s.
Prohlášení
Poslední zprávy
- Kontrasty amerických gigantů
29.04. 11:26 B.I.G. - Koho nejvíce bolí vyšší výnosová křivka?
22.04. 11:20 B.I.G. - Trhy už letos takové snížení sazeb ze strany Fedu nečekají
05.04. 11:06 B.I.G. - Pozor na bubliny
18.03. 12:08 B.I.G. - Evropská centrální banka nepřekvapila
08.03. 11:44 B.I.G.