Uživatel nepřihlášen | Přihlásit se | Zaregistrovat se
Sobota 5.7.2025 8:27
Akcie.cz»Zpravodajství»Odborné články»Jaký je stav české ecommerce?

Zpravodajství

Jaký je stav české ecommerce?

16.10.2023 10:35:00 | Akcie.cz

Internetové obchodování zažívá dlouhodobě růstový trend, avšak během pandemie COVID-19 začal tento trend nečekaně rychle akcelerovat. Během dvou let vzrostl objem hodnoty prodaného zboží přes internet o desítky procent, to se však s otevřením ekonomiky opět změnilo a v posledním roce až dvou začala velikost ecommerce trhu v Česku stagnovat či mírně padat. To vše bylo navíc posíleno celkovým ekonomickým ochlazením, vyšší inflací a tenčící se peněžní zásobou domácností. Jak je na tom česká ecommerce nyní, jaká jsou očekávání a jaké trendy lze vypozorovat?

Stav v roce 2023

V prvním i druhém čtvrtletí roku 2023 zažívala česká ecommerce pád oproti meziročním hodnotám. Dle srovnávače Heureka.cz šlo o meziroční pokles ve výši 13 % v prvním a 8 % v druhém čtvrtletí. Zatímco začátek roku se nesl v duchu nejistoty z důvodu vyšších cen energií a růstu cen v ekonomice, druhé čtvrtletí již značí obrat k opětovnému růstu ecommerce trhu. Lze očekávat že postupný obrat k meziročnímu růstu bude nadále pokračovat i ve třetím a čtvrtém čtvrtletí tohoto roku.

Jak je vidět na grafice níže, z delšího horizontu je v roce 2022 a 2023 ve znamení poklesu ecommerce trhu, při započtení vyšší inflace do uvedených hodnot je pokles ještě výraznější.

BIG EXPERT - AKCIE

Zdroj dat: APEK a Heureka

Úroveň ecommerce již nejspíše poklesla na předpandemickou úroveň, v posledních měsících se však objevují známky opětovného nastartování růstu.

Trendy v ecommerce

Celkový ekonomický útlum (či stagnace) v kombinaci s vyšší inflací se propsala i do ecommerce, kde se ještě zvýšil tlak na cenu. Zákazníci častěji využívají srovnávače cen či různé slevové akce, což potvrzují i data portálu kuponer.cz, který nabízí cashback a slevové kupony. Vyšší tlak na cenu lze vidět ve všech rovinách a navazuje na to i další rostoucí trend v ecommerce, asice rozvoj tržišť.

Marketplace

Internetová tržiště dnes nabízí většina z velkých eshopů. Jde o model, kdy eshop poskytne svůj prostor k inzerci zboží jiného obchodníka a z prodeje získá provizi. Své tržiště dnes provozuje Mall.cz, Alza.cz, ale i Kaufland.cz nebo nováček na české ecommerce scéně, Allegro.cz. Díky tomuto modelu lze značně rozšířit sortiment nabízeného zboží a je zde přirozený tlak na nízkou cenu. Nevýhodou pro spotřebitele pak může být delší dodací lhůta oproti standardní nabídce eshopu.

Uživatelská spokojenost

V Česku existuje více než 50 000 eshopů a současná stagnace trhu (oproti roku 2020) nahrává boji o zákazníky. Uživatelská přívětivost se tak stala prioritou řady ecommerce hráčů a nasvědčuj tomu i data ze serveru Hereka.cz, kde lze vypozorovat trend obecně stoupající spokojenosti uživatelů.

Díky rychlému doručení a možnosti osobního odběru si své postavení na trhu upevnila i současná jednička, Alza.cz, zatímco Mall.cz spíše stagnoval.

Dlouhodobé vyhlídky

Řada eshopů zažívá těžké časy, například skupině eshopů Vivantis.cz klesnul zisk z téměř 30 milionů korun v roce 2021 na méně než 1 milion v roce 2022. Další eshopy, jako je například Dormeo.cz, Dedoles.cz nebo Donashop.cz dokonce zkrachovaly (Dedoles.cz stále funguje).

Ačkoliv jsou aktuální tržní podmínky pro řadu eshopů náročné a pro některé i likvidační, je pravděpodobné, že se v delším časovém horizontu opět navrátí do ecommerce pravidelný meziroční růst. Celosvětový trend je jasný a podle serveru Statista.com by měly celkové tržby v evropském ecommerce dosáhnout na předehnat rekordní rok 2021 již v roce 2024 a nadále setrvale růst.

BIG EXPERT - AKCIE

Tato statistika je pro Česko trochu zavádějící, jelikož rozšíření internetového obchodování je u nás již velice rozvinuté a tím pádem i citlivější na celkový ekonomický cyklus. Je pravděpodobné, že náš ecommerce trh nedosáhne na úroveň roku 2021 již příští rok, ale s jistým zpožděním.

Oblíbené segmenty

Dříve platilo nezpochybnitelné pravidlo, že nejprodávanějším druhem zboží přes internet je elektronika, to se však v poslední době poměrně významně změnilo a lidé jsou zvyklí na internetu kupovat čím dál tím více věci běžné spotřeby. Aktuálně je tedy nejprodávanější kategorií zboží móda, následovaná elektronikou, knihami a vybavením pro domácnost. Právě vybavení do domácnosti, včetně nábytku, je poměrně rychle rostoucí trend posledních roků.

Kategorií samu pro sebe jsou služby, jako je nákup letenek, jízdenek, jídla, pojištění či ubytování. Kromě rozmachu portálů velkých platforem, které nabídku služby z nějaké vertikály agregují lze vidět i nově vznikající projekty zaměřené na užší segment trhu, příkladem mohou být třeba projekty jako Amazingplaces.cz nebo Megaubytko.cz.

Nejvýznamnější akce

Špičkou sezóny českého ecommerce jsou bezpochyby Vánoce, existují však i další akce během roku, které jsou pro obchodníky významné a znamenají celkový nárůst prodejů.

Black Friday je v Česku již etablovaný řadu let, avšak řada obchodníků tuto akci značně nadužívá a tím se v průběhu času značně snížil její význam. Zákazníci na Black Friday stále slyší, ale význam akce již nedosahuje minulých let.

Poměrně novou nákupní akcí, která se v Česku stále ještě zabydluje je Single´s Day, do této akce se zapojuje řádově méně obchodníků, ale mezi zákazníky popularita této akce meziročně poměrně významně roste.

Nelze opomenout ani lokální slevové akce založené na slevových kuponech, jako jsou Dny Marianne, Nákupy Ona Dnes a podobné. Především Dny Marianne byly v minulých letech velice populární a v době konání této akce nabízela většina větších obchodníků nějakou formu slevy na své zboží.

Poslední zprávy

Právě diskutujete

Škola investování


Zajímavé vzestupy

TMR550,00+4,76
FACC173,80+3,82
ATS438,00+3,74
MACIN276,00+2,22
GEVOR214,00+1,90

Zajímavé poklesy

WIE744,20-5,46
KARIN147,00-1,34
PEN19,46-1,22
RBI633,40-1,19
ERBAG1 752,00-1,10

Kurzovní lístek

EURdolu24,655-0,04
HUFdolu6,186-0,29
JPYnahoru14,512+0,14
PLNdolu5,805-0,06
USDdolu20,955-0,18

demo-e-broker

Indexy

05.07.2025
Graf - RM

PXdolu-0,622 151,8704.07.25
RMdolu-0,33569,0404.07.25
DJIAnahoru+0,7744 828,5303.07.25
NASDAQnahoru+1,0220 601,1003.07.25
SP500stejne0,004 357,7322.09.21
DAXdolu-0,6123 787,4504.07.25


Odborné články

Ekonomika ČT24.cz