Finská telekomunikační společnost Nokia se zabývá výrobou a prodejem mobilních telefonů, hudebních přehrávačů, digitálních přijímačů a dalších mobilních komunikačních zařízení. Nokia byla založena v roce 1865, jako průmyslová společnost vyrábějící papír. Až v druhé polovině 20. století začala společnost vyrábět první elektronické zařízení a vyvíjet první telekomunikační systémy. Důležitým krokem v roce 1963 byl vývoj prvního radiotelefonu pro armádu. V současné době výroba a prodej mobilních telefonů tvoří téměř 50 procent veškerých příjmů.
Produkce společnosti je rozdělena do tří základních částí (graf č. 1), jedná se o výrobu a prodej mobilních telefonů, výrobu a prodej multimediálních zařízení a produkci síťových zařízení. Základním předmětem činnosti, který tvoří okolo 50 veškerých příjmů, je výroba a prodej mobilních telefonů. Podíl příjmů z této činnosti se však oproti minulému roku snížil téměř o 10 %, naopak největší nárůst byl zaznamenán u síťových zařízení, a to téměř o 250 %.
Nejvýznamnějším teritoriem (graf č. 2) je Evropa, kde je realizováno 39 % veškerých příjmů společnosti. Dalším největším regionem je Asie, ze které pochází 35 % tržeb. Výrazný nárůst příjmů byl zaznamenán v Číně, která se na celkových tržbách podílí 13 %.
Hospodaření společnosti
Společnost v roce 2007 dosáhla celkových tržeb 53 370 mil. euro, jedná se o rekordní výši tržeb v historii Nokie. Rekordních příjmů bylo dosaženo především díky zvýšení prodejů výrobků a posílení pozice jedničky na trhu. Tržby společnosti rostou od roku 2004 průměrným ročním tempem 22 %, zatímco náklady se v posledních letech zvyšují průměrně o 21 % za rok. Díky rychleji posilujícím příjmů společnosti rostou také ziskové marže.V posledních čtyřech letech se tyto marže zvýšily z 10,6 % na současných 14,1 %, což výrazně přesahuje průměr sektoru (9,6 %).
Pozitivní vliv na hospodaření má příliv nových zákazníků a posilování tržní pozice. Oproti roku 2006, kdy společnost ovládala 36 % trhu s mobilními telefony, se tento podíl v roce 2007 zvýšil na 40,2 % (v letech 2005 a 2004 společnost ovládala 34,1 % respektive 32,2 % trhu). Prodej mobilních telefonů vzrostl především na úkor největšího konkurenta společnosti Motorola, které poklesl tržní podíl z 22,4 na 12,3 %. Dvojkou na trhu s mobilními telefony se v roce 2007 stala společnost Samsung s tržním podílem 14 %.

Společnost plánuje snižovat náklady na výrobu, a to přesunem výroby z Německa do Rumunska kde je několika násobně nižší mzda. Podle odhadů ani trojnásobné zvýšení
průměrné mzdy v Rumunsku by nepřevýšilo současné mzdové náklady v Německu. Akcie však na tento plánovaný krok reagovaly poklesem, důvodem je možné snížení prodejů telefonů v Německu. Tato země patří mezi klíčové trhy a díky propuštění 2 300 zaměstnanců tak může dojít k negativní reakci německých zákazníků.
Základní poměrové ukazatele společnosti dosahují oproti celému sektoru pozitivních hodnot. Ve vztahu k zisku a tržbám společnosti jsou akcie poměrně levné. Na dobré hospodaření ukazují také ukazatele rentability, kdy jak rentabilita vlastního kapitálu (54 %) i celkových aktiv (24 %) několikrát převyšují průměr sektoru. Velmi nízký je ukazatel zadluženosti podniku, společnost má dostatek finančních prostředků a pouze velmi malé dlouhodobé dluhy.

Nokia používá část svého zisku k výplatě dividendy, která je vyplácena jedenkrát za rok. Dividenda se za posledních pět let zvyšuje průměrně o 15,4 % za rok, v posledním roce se díky rekordnímu zisku (1,83 EUR na akcii) zvýšila o 23,3 % na 0,53 EUR. Dividendový
výnos na jednu akcii dosahuje hodnoty 2,21 %. Společnost nemá pevně stanovený poměr výplaty dividendy ze zisku, část je použit na výplatu dividendy a část společnost používá také ke zpětnému odkupu akcií.
Vývoj cen akcií
Primárním trhem na níž se akcie společnosti Nokia obchodují je burza ve Finsku, dále je s akciemi obchodováno na sedmi dalších burzách (XETRA, NYSE…). Tržní kapitalizace
společnosti dosahuje hodnoty 99,928 miliard EUR, a to při ceně 25,09 EUR za akcii. Ukazatel beta oproti indexu finské burzy HEXP je 1,03.
Graf č.3 vývoj cen akcií v posledních dvou letech (zdroj: Bloomberg)
Pro zvětšení klikněte na graf.
Vývoj cen akcií společnosti Nokia na finské burze je zachycen na grafu č. 3. Historického
maxima bylo dosaženo 2.5.2000, a to 64,85 EUR za akcii. Po splasknutí technologické bubliny v následujících letech došlo ke korekci cen na cca. 10 EUR. Od roku 2004 posílily akcie společnosti až na současných 25 EUR. V uplynulých 52 týdnech se kurz pohyboval v poměrně širokém obchodním pásmu 16,02 - 28,6 EUR z akcii. Za růstem z poslední doby stojí především dobré hospodářské výsledky společnosti a upevňování tržní pozice. Podporu pro tento akciový titul představuje také výplata dividendy s výnosem přesahujícím 2 %.
Naopak tlak na pokles cen byl vytvořen negativním sentimentem pro technologický sektor, způsoben krizí realitního a finančního sektoru. Do budoucna je možné očekávat udržení růstového trendu. Je pravděpodobné, že v následujících dvou letech překročí tento akciový titul hranici 30 EUR. Rizika lze spatřit ve velkém počtu konkurenčních společností působících na trhu a dále pak v možné negativní reakci německých zákazníků na přesunutí výroby do Rumunska.