Groupon opět „překvapil“ svým výkaznictvím
Akcie Grouponu se v posledních dnech dostaly pod silný prodejní tlak a od minulého pátku oslabily o téměř 20 %. Hlavním důvodem bylo páteční oznámení společnosti, že reviduje své výsledky za 4. kvartál. V tom oproti původní ztrátě 42,7 mln. USD vykázala ztrátu 64,9 mln. USD a rovněž snížila velikost tržeb. Již to lze považovat za ostudný výsledek, kterého by se největší internetové IPO od Googlu nejspíš mělo vyvarovat. Zde však celá patálie neskončila. Auditor společnosti, Ernst & Young, uvedl, že se v tomto případě nejedná o jednorázovou chybu, ale je to výsledkem „materiálních nedostatků" v interní kontrole hospodaření společnosti. V případě Grouponu se přitom nejedná o první „účetní" prohřešek, který firma ve své krátké době jako veřejně obchodovatelná společnost zaznamenala.
Viz můj předchozí komentář k IPO Grouponu.Důvodem nižšího zisku za 4Q byly především vyšší rezervy na vrácené zboží (v tomto případě poukázky). Vzhledem k politice společnosti (tzv. Groupon Promise) mají totiž zákazníci právo vrátit v určitých případech zakoupené poukazy/kupóny a dostat nazpět své peníze. Ukazuje se však, že počet lidí, kteří nakonec nějakým způsobem neuplatní kupón a vrátí ho, se výrazně zvyšuje. To je dáno i tím, že společnost rozšířila nabídku slev i na dražší položky jako jsou různé zájezdy nebo zkrášlovací procedury u kterých jsou již zákazníci více citliví na to jestli tento kupón uplatní nebo ho nechají prošlým. Zároveň lze tyto „dealy" uplatnit pouze v určitých případech (např. zdravotní předpoklady), čímž se opět zvyšuje riziko vrácených kupónů. Společnost přitom ve svých výkazech velikost těchto rezerv neuvádí, což zrovna není pro investory příliš transparentní. Není proto divu, že kolem způsobu účtování Grouponu, již začala údajně kroužit Komise pro cenné papíry (SEC) a ozývají se i nespokojení investoři, kteří hodlají společnost za údajné klamavé jednání žalovat.
V neposlední řadě tento případ opět otevírá otázky do jaké míry je takový obchodní model, závisící na neustálém růstu trhu a získávání nových zákazníků, udržitelný. O nějaké loajalitě se totiž mezi zákazníky slevomatů rozhodně nelze bavit. Ti jako správní „homo economicus" budou vždy brát to co je pro ně nejvýhodnější a bude jim srdečně jedno jestli bude daný kupón od Grouponu, Living Social nebo jiného slevomatu. Proto se domnívám, že navzdory současnému propadu akcií Groupon (-44 % od zahájení obchodování), bude pro investory lepší se těmto akciím vyhnout obloukem.
Poslední zprávy
- Akciové trhy září, ale volby v USA mohou vše změnit
18.10. 08:50 B.I.G. - Investoři zůstávají opatrní, makrodata překvapila!
11.10. 12:26 B.I.G. - Modulární bydlení LARK: sen o rodinném domě na dosah
07.10. 00:00 Akcie.cz - Trumpův comeback do Bílého domu?
04.10. 11:50 B.I.G. - Bankéři FEDu do toho řízli
20.09. 08:28 B.I.G.