Uživatel nepřihlášen | Přihlásit se | Zaregistrovat se
Pondělí 3.11.2025 10:26
Akcie.cz»Zpravodajství»Komentáře a doporučení»ŠKOLA INVESTORA: Proč se (ne)bát IPO (část III)

Zpravodajství

ŠKOLA INVESTORA: Proč se (ne)bát IPO (část III)

08.11.2005 10:58:00 | ČEKIA, a. s.

V předchozích dílech našeho miniseriálu jsme se věnovali možnostem financování, identifikaci společností, které jsou pro IPO vhodné, a nyní je čas popsat, jak celý proces IPO vlastně vypadá.

“Doba od úvodního rozhodnutí statutárního orgánu po uvedení na trh je individuální, protože záleží nejen na připravenosti emitenta, zkušenosti poradců a aranžéra emise, ale i na optimálním termínu vstupu na trh. Ve většině případů se však tato doba pohybuje do šesti měsíců”, píše se v této souvislosti v propagační brožuře Burzy cenných papírů Praha, jejímž cílem je výraznější propagace IPO v podmínkách tuzemského kapitálového trhu. Dle šéfa burzy Petra Koblice lze harmonogram emise rozdělit do 4 základních fází:

1. fáze - příprava: Před samotným rozhodnutím společnosti o vstupu na trh je nutno uskutečnit sérii jednání s poradci, kteří pomohou rozhodnout, jestli je vhodná doba tento krok učinit, v jaké struktuře a za jakých podmínek. Součástí je rovněž příprava předběžného ocenění, stejně jako investičního příběhu, který bude potenciálním investorům předkládán (doba trvání této podfáze se odhaduje na cca 4 týdny). Pak následuje den, který je s oblibou označován jako “den nula”, tedy den, kdy padne definitivní rozhodnutí managementu o IPO. Do správného načasování primární emise vstupuje řada faktorů – z externích faktorů se jedná zejména o zhodnocení cyklu kapitálového trhu a nálad investorů, cyklu sektoru, v němž společnost podniká, cen zdrojů, kroky konkurence, apod., z interních faktorů se jedná především o ujištění, že nedojde ke kolizi s kalendářem korporátních aktivit, případně s M&A aktivitami. Události pak nabírají rychlý spád – během týdne je vybrán manažer emise a je zahájena revize firemní struktury a právní, finanční a daňová a právní prověrky (celý proces due diligence trvá cca 8 týdnů, z jeho výsledků se vychází při sestavování prospektu). Fáze je uzavřena interním oceněním společnosti, které provádí manager emise a interní tým ve společnosti pověřený IPO. Při hodnocení se využívají obvyklé oceňovací metody (zatímco ale zhruba před 5 lety se nejvíce používal tzv. DFC model, dnes hrají prim komparativní metody), přičemž výsledek je využit pro stanovení cenového rozmezí v následně vytvářeném prospektu.

Více informací na iPOINT: http://ipoint.financninoviny.cz/detail.php?article=50911

Poslední zprávy

Právě diskutujete

Škola investování

03.11.2025Olomouc
03.11.2025Praha
04.11.2025Karlovy Vary
04.11.2025Ostrava
05.11.2025Zlín


Zajímavé vzestupy

ERBAG2 160,00+4,96
MOL190,50+3,48
RBI785,60+3,37
NLOK569,00+1,43
KARIN179,00+1,13

Zajímavé poklesy

NOKIA143,80-4,13
WPS26,00-3,70
FIXZO95,00-3,06
PKN574,30-1,98
DETEL658,40-1,73

Kurzovní lístek

EURnahoru24,335+0,18
HUFdolu6,269-0,03
JPYnahoru13,662+0,05
PLNnahoru5,718+0,43
USDnahoru21,062+0,15

demo-e-broker

Indexy

03.11.2025
Graf - PX

PXnahoru+0,092 398,7710:25:55
RMnahoru+2,89635,8810:21:22
DJIAnahoru+0,0947 562,8731.10.25
NASDAQnahoru+0,6123 724,9631.10.25
SP500stejne0,004 357,7322.09.21
DAXnahoru+0,7724 143,9710:05:55


Odborné články

Ekonomika ČT24.cz