Uživatel nepřihlášen | Přihlásit se | Zaregistrovat se
Středa 24.4.2024 1:30
Akcie.cz»Zpravodajství»Komentáře a doporučení»ŠKOLA INVESTORA: Proč se (ne)bát IPO (část III)

Zpravodajství

ŠKOLA INVESTORA: Proč se (ne)bát IPO (část III)

08.11.2005 10:58:00 | ČEKIA, a. s.

V předchozích dílech našeho miniseriálu jsme se věnovali možnostem financování, identifikaci společností, které jsou pro IPO vhodné, a nyní je čas popsat, jak celý proces IPO vlastně vypadá.

“Doba od úvodního rozhodnutí statutárního orgánu po uvedení na trh je individuální, protože záleží nejen na připravenosti emitenta, zkušenosti poradců a aranžéra emise, ale i na optimálním termínu vstupu na trh. Ve většině případů se však tato doba pohybuje do šesti měsíců”, píše se v této souvislosti v propagační brožuře Burzy cenných papírů Praha, jejímž cílem je výraznější propagace IPO v podmínkách tuzemského kapitálového trhu. Dle šéfa burzy Petra Koblice lze harmonogram emise rozdělit do 4 základních fází:

1. fáze - příprava: Před samotným rozhodnutím společnosti o vstupu na trh je nutno uskutečnit sérii jednání s poradci, kteří pomohou rozhodnout, jestli je vhodná doba tento krok učinit, v jaké struktuře a za jakých podmínek. Součástí je rovněž příprava předběžného ocenění, stejně jako investičního příběhu, který bude potenciálním investorům předkládán (doba trvání této podfáze se odhaduje na cca 4 týdny). Pak následuje den, který je s oblibou označován jako “den nula”, tedy den, kdy padne definitivní rozhodnutí managementu o IPO. Do správného načasování primární emise vstupuje řada faktorů – z externích faktorů se jedná zejména o zhodnocení cyklu kapitálového trhu a nálad investorů, cyklu sektoru, v němž společnost podniká, cen zdrojů, kroky konkurence, apod., z interních faktorů se jedná především o ujištění, že nedojde ke kolizi s kalendářem korporátních aktivit, případně s M&A aktivitami. Události pak nabírají rychlý spád – během týdne je vybrán manažer emise a je zahájena revize firemní struktury a právní, finanční a daňová a právní prověrky (celý proces due diligence trvá cca 8 týdnů, z jeho výsledků se vychází při sestavování prospektu). Fáze je uzavřena interním oceněním společnosti, které provádí manager emise a interní tým ve společnosti pověřený IPO. Při hodnocení se využívají obvyklé oceňovací metody (zatímco ale zhruba před 5 lety se nejvíce používal tzv. DFC model, dnes hrají prim komparativní metody), přičemž výsledek je využit pro stanovení cenového rozmezí v následně vytvářeném prospektu.

Více informací na iPOINT: http://ipoint.financninoviny.cz/detail.php?article=50911

Poslední zprávy

Právě diskutujete

Škola investování

24.04.2024Ústí nad Labem
24.04.2024Zlín
25.04.2024Liberec
25.04.2024Ostrava
29.04.2024Olomouc


Zajímavé vzestupy

ATS488,20+5,81
RBI460,00+5,75
PKO368,60+5,59
SABFI1 150,00+4,55
EFORU175,00+3,55

Zajímavé poklesy

PVT1,10-33,33
KGH789,00-4,62
NOKIA82,45-4,23
EMAN66,00-2,94
RWE798,10-2,43

Kurzovní lístek

EURnahoru25,265+0,03
HUFdolu6,420-0,04
JPYnahoru15,293+0,41
PLNnahoru5,854+0,01
USDnahoru23,672+0,37

demo-e-broker

Indexy

24.04.2024
Graf - PX

PXnahoru+0,491 564,8223.04.24
RMnahoru+0,82466,6623.04.24
DJIAnahoru+0,6938 503,6923.04.24
NASDAQnahoru+1,5915 696,6424.04.24
SP500stejne0,004 357,7322.09.21
DAXnahoru+1,5518 137,6523.04.24


Odborné články

Ekonomika ČT24.cz