Uživatel nepřihlášen | Přihlásit se | Zaregistrovat se
Čtvrtek 6.6.2024 1:54
Akcie.cz»Zpravodajství»Komentáře a doporučení»ŠKOLA INVESTORA: Proč se (ne)bát IPO (část III)

Zpravodajství

ŠKOLA INVESTORA: Proč se (ne)bát IPO (část III)

08.11.2005 10:58:00 | ČEKIA, a. s.

V předchozích dílech našeho miniseriálu jsme se věnovali možnostem financování, identifikaci společností, které jsou pro IPO vhodné, a nyní je čas popsat, jak celý proces IPO vlastně vypadá.

“Doba od úvodního rozhodnutí statutárního orgánu po uvedení na trh je individuální, protože záleží nejen na připravenosti emitenta, zkušenosti poradců a aranžéra emise, ale i na optimálním termínu vstupu na trh. Ve většině případů se však tato doba pohybuje do šesti měsíců”, píše se v této souvislosti v propagační brožuře Burzy cenných papírů Praha, jejímž cílem je výraznější propagace IPO v podmínkách tuzemského kapitálového trhu. Dle šéfa burzy Petra Koblice lze harmonogram emise rozdělit do 4 základních fází:

1. fáze - příprava: Před samotným rozhodnutím společnosti o vstupu na trh je nutno uskutečnit sérii jednání s poradci, kteří pomohou rozhodnout, jestli je vhodná doba tento krok učinit, v jaké struktuře a za jakých podmínek. Součástí je rovněž příprava předběžného ocenění, stejně jako investičního příběhu, který bude potenciálním investorům předkládán (doba trvání této podfáze se odhaduje na cca 4 týdny). Pak následuje den, který je s oblibou označován jako “den nula”, tedy den, kdy padne definitivní rozhodnutí managementu o IPO. Do správného načasování primární emise vstupuje řada faktorů – z externích faktorů se jedná zejména o zhodnocení cyklu kapitálového trhu a nálad investorů, cyklu sektoru, v němž společnost podniká, cen zdrojů, kroky konkurence, apod., z interních faktorů se jedná především o ujištění, že nedojde ke kolizi s kalendářem korporátních aktivit, případně s M&A aktivitami. Události pak nabírají rychlý spád – během týdne je vybrán manažer emise a je zahájena revize firemní struktury a právní, finanční a daňová a právní prověrky (celý proces due diligence trvá cca 8 týdnů, z jeho výsledků se vychází při sestavování prospektu). Fáze je uzavřena interním oceněním společnosti, které provádí manager emise a interní tým ve společnosti pověřený IPO. Při hodnocení se využívají obvyklé oceňovací metody (zatímco ale zhruba před 5 lety se nejvíce používal tzv. DFC model, dnes hrají prim komparativní metody), přičemž výsledek je využit pro stanovení cenového rozmezí v následně vytvářeném prospektu.

Více informací na iPOINT: http://ipoint.financninoviny.cz/detail.php?article=50911

Poslední zprávy

Právě diskutujete

Škola investování

10.06.2024Ostrava


Zajímavé vzestupy

DETEL559,90+5,28
EMAN69,50+3,73
PRAPM242,00+3,42
KARIN162,00+1,25
COLHO131,00+0,77

Zajímavé poklesy

PILLE160,00-10,11
OMV1 017,50-8,00
NOKIA87,50-4,89
KGH830,00-4,62
HARDW11,00-4,35

Kurzovní lístek

EURnahoru24,665+0,40
HUFnahoru6,293+0,26
JPYnahoru14,542+1,23
PLNnahoru5,730+0,55
USDnahoru22,680+0,47

demo-e-broker

Indexy

06.06.2024
Graf - PX

PXdolu-0,231 533,8905.06.24
RMnahoru+0,30466,3605.06.24
DJIAnahoru+0,2538 807,3305.06.24
NASDAQnahoru+1,9617 187,9006.06.24
SP500stejne0,004 357,7322.09.21
DAXnahoru+0,9318 575,9405.06.24


Odborné články

Ekonomika ČT24.cz