Uživatel nepřihlášen | Přihlásit se | Zaregistrovat se
Čtvrtek 25.4.2024 15:43
Akcie.cz»Zpravodajství»Komentáře a doporučení»ŠKOLA INVESTORA: Proč se (ne)bát IPO (část III)

Zpravodajství

ŠKOLA INVESTORA: Proč se (ne)bát IPO (část III)

08.11.2005 10:58:00 | ČEKIA, a. s.

V předchozích dílech našeho miniseriálu jsme se věnovali možnostem financování, identifikaci společností, které jsou pro IPO vhodné, a nyní je čas popsat, jak celý proces IPO vlastně vypadá.

“Doba od úvodního rozhodnutí statutárního orgánu po uvedení na trh je individuální, protože záleží nejen na připravenosti emitenta, zkušenosti poradců a aranžéra emise, ale i na optimálním termínu vstupu na trh. Ve většině případů se však tato doba pohybuje do šesti měsíců”, píše se v této souvislosti v propagační brožuře Burzy cenných papírů Praha, jejímž cílem je výraznější propagace IPO v podmínkách tuzemského kapitálového trhu. Dle šéfa burzy Petra Koblice lze harmonogram emise rozdělit do 4 základních fází:

1. fáze - příprava: Před samotným rozhodnutím společnosti o vstupu na trh je nutno uskutečnit sérii jednání s poradci, kteří pomohou rozhodnout, jestli je vhodná doba tento krok učinit, v jaké struktuře a za jakých podmínek. Součástí je rovněž příprava předběžného ocenění, stejně jako investičního příběhu, který bude potenciálním investorům předkládán (doba trvání této podfáze se odhaduje na cca 4 týdny). Pak následuje den, který je s oblibou označován jako “den nula”, tedy den, kdy padne definitivní rozhodnutí managementu o IPO. Do správného načasování primární emise vstupuje řada faktorů – z externích faktorů se jedná zejména o zhodnocení cyklu kapitálového trhu a nálad investorů, cyklu sektoru, v němž společnost podniká, cen zdrojů, kroky konkurence, apod., z interních faktorů se jedná především o ujištění, že nedojde ke kolizi s kalendářem korporátních aktivit, případně s M&A aktivitami. Události pak nabírají rychlý spád – během týdne je vybrán manažer emise a je zahájena revize firemní struktury a právní, finanční a daňová a právní prověrky (celý proces due diligence trvá cca 8 týdnů, z jeho výsledků se vychází při sestavování prospektu). Fáze je uzavřena interním oceněním společnosti, které provádí manager emise a interní tým ve společnosti pověřený IPO. Při hodnocení se využívají obvyklé oceňovací metody (zatímco ale zhruba před 5 lety se nejvíce používal tzv. DFC model, dnes hrají prim komparativní metody), přičemž výsledek je využit pro stanovení cenového rozmezí v následně vytvářeném prospektu.

Více informací na iPOINT: http://ipoint.financninoviny.cz/detail.php?article=50911

Poslední zprávy

Právě diskutujete

Škola investování

25.04.2024Liberec
25.04.2024Ostrava
29.04.2024Olomouc
13.05.2024Praha
13.05.2024Brno


Zajímavé vzestupy

NLOK510,00+3,24
NOKIA84,55+2,55
ATS499,80+2,38
DBK389,00+1,32
RBI464,50+0,98

Zajímavé poklesy

COLHO130,00-7,14
PILLE181,00-4,74
GEVOR252,00-2,33
EFORU171,00-2,29
PEN44,65-2,08

Kurzovní lístek

EURnahoru25,155+0,31
HUFnahoru6,402+0,23
JPYnahoru15,085+1,01
PLNnahoru5,828+0,29
USDnahoru23,470+0,61

demo-e-broker

Indexy

24.04.2024 - 25.04.2024
Graf - IXIC

PXdolu-0,511 555,6015:40:48
RMdolu-0,65464,0015:37:48
DJIAstejne0,0038 460,9215:20:06
NASDAQnahoru+0,1015 712,7525.04.24
SP500stejne0,004 357,7322.09.21
DAXdolu-1,2417 865,1715:22:53


Odborné články

Ekonomika ČT24.cz